B1 Non-refereed journal articles
Avoimen yliopiston nollasuorittajat – miksi opinnot eivät etene? (2021)
Maunula, M., Maunumäki, M., & Anttonen, S. (2021). Avoimen yliopiston nollasuorittajat – miksi opinnot eivät etene?. Yliopistopedagogiikka, 28(2). https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2021/12/20/avoimen-yliopiston-nollasuorittajat-miksi-opinnot-eivat-etene/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Anttonen, Sanna
Journal or series: Yliopistopedagogiikka
eISSN: 2242-8070
Publication year: 2021
Volume: 28
Issue number: 2
Publisher: Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2021/12/20/avoimen-yliopiston-nollasuorittajat-miksi-opinnot-eivat-etene/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79141
Abstract
Nykyinen koulutuspolitiikka vastaa työelämän muutostarpeisiin ohjaamalla työuran eri vaiheissa olevia aikuisia kehittämään osaamistaan jatkuvan oppimisen hengessä. Moni hakeutuu toiveikkaana avoimeen yliopistoon, mutta yllättävän monen opinnot eivät etene lainkaan. Kutsumme näitä opiskelijoita nollasuorittajiksi. Tutkimus selvittää avoimen yliopiston nollasuorittajien opintojen etenemättömyyden syitä. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2018 verkkokyselynä. Vastauksia saatiin 185 vastausprosentin ollessa 45. Tulosten mukaan etenemättömyyttä selittää kolme tekijää: 1) elämänalueiden yhteensovittamisen vaikeudet, 2) puutteet akateemisissa opiskelutaidoissa ja 3) passiivisuus ohjaukseen hakeutumisessa. Tutkimuksella haluamme nostaa nollasuorittamisen ilmiön esille ajassa, jota leimaavat huippusuorittamisen ihanne, jatkuvan oppimisen ideologia ja opintojen digitalisoituminen.
Keywords: study; studies; students; lifelong learning; open university; study skills; motivation (mental objects); study motivation; committing oneself; performance (coping); study attainments; study performance; challenges; time use; combining
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2021