A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Understanding Different Approaches to ECE Pedagogy through Tensions (2021)


Kangas, J., Ukkonen-Mikkola, T., Harju-Luukkainen, H., Ranta, S., Chydenius, H., Lahdenperä, J., Neitola, M., Kinos, J., Sajaniemi, N., & Ruokonen, I. (2021). Understanding Different Approaches to ECE Pedagogy through Tensions. Education Sciences, 11(12), Article 790. https://doi.org/10.3390/educsci11120790


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Harju-Luukkainen, Heidi; Ranta, Samuli; Chydenius, Heidi; Lahdenperä, Jaana; Neitola, Marita; Kinos, Jarmo; Sajaniemi, Nina; Ruokonen, Inkeri

Lehti tai sarjaEducation Sciences

eISSN2227-7102

Julkaisuvuosi2021

Ilmestymispäivä04.12.2021

Volyymi11

Lehden numero12

Artikkelinumero790

KustantajaMDPI AG

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.3390/educsci11120790

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79237


Tiivistelmä

The concept of pedagogy is the key to understanding pedagogy in early childhood education (ECE) in the Nordic countries, which are known for their high quality of life and education. However, in ECE, there are several different approaches toward pedagogy and it can be said that pedagogy is a multidimensional and dynamic concept. In this paper, the different approaches to pedagogy are defined and reconceptualized through an integrative literature analysis focusing on scientific papers and research reports of the concept. Five approaches to pedagogy were constructed: pedagogy through interaction, pedagogy through scaffolding, pedagogy through didactics, pedagogy through expertise, and pedagogy through future orientation. The identified tensions and elements within the five approaches are presented. Finally, the shared elements among these pedagogical approaches are presented in a dynamic model.


YSO-asiasanatpedagogiikkaoppiminenvarhaiskasvatusdidaktiikkavuorovaikutusopettajatvarhaiskasvatuksen opettajatlapset (ikäryhmät)oppimiskäsitykset

Vapaat asiasanatNordic education; interaction; didactics; teacher; children; content; learning; scaffolding; pedagogical model


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 14:40