A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Understanding Different Approaches to ECE Pedagogy through Tensions (2021)
Kangas, J., Ukkonen-Mikkola, T., Harju-Luukkainen, H., Ranta, S., Chydenius, H., Lahdenperä, J., Neitola, M., Kinos, J., Sajaniemi, N., & Ruokonen, I. (2021). Understanding Different Approaches to ECE Pedagogy through Tensions. Education Sciences, 11(12), Article 790. https://doi.org/10.3390/educsci11120790
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Harju-Luukkainen, Heidi; Ranta, Samuli; Chydenius, Heidi; Lahdenperä, Jaana; Neitola, Marita; Kinos, Jarmo; Sajaniemi, Nina; Ruokonen, Inkeri
Lehti tai sarja: Education Sciences
eISSN: 2227-7102
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 04.12.2021
Volyymi: 11
Lehden numero: 12
Artikkelinumero: 790
Kustantaja: MDPI AG
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11120790
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79237
Tiivistelmä
The concept of pedagogy is the key to understanding pedagogy in early childhood education (ECE) in the Nordic countries, which are known for their high quality of life and education. However, in ECE, there are several different approaches toward pedagogy and it can be said that pedagogy is a multidimensional and dynamic concept. In this paper, the different approaches to pedagogy are defined and reconceptualized through an integrative literature analysis focusing on scientific papers and research reports of the concept. Five approaches to pedagogy were constructed: pedagogy through interaction, pedagogy through scaffolding, pedagogy through didactics, pedagogy through expertise, and pedagogy through future orientation. The identified tensions and elements within the five approaches are presented. Finally, the shared elements among these pedagogical approaches are presented in a dynamic model.
YSO-asiasanat: pedagogiikka; oppiminen; varhaiskasvatus; didaktiikka; vuorovaikutus; opettajat; varhaiskasvatuksen opettajat; lapset (ikäryhmät); oppimiskäsitykset
Vapaat asiasanat: Nordic education; interaction; didactics; teacher; children; content; learning; scaffolding; pedagogical model
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1