B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Conversation Analysis (2022)


Lehtinen, E. (2022). Conversation Analysis. In S. Engler, & M. Stausberg (Eds.), The Routledge Handbook of Research Methods in the Study of Religion (2nd ed., pp. 194-204). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003222491-14


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lehtinen, Esa

Emojulkaisu: The Routledge Handbook of Research Methods in the Study of Religion

Emojulkaisun toimittajat: Engler, Steven; Stausberg, Michael

ISBN: 978-0-8153-5889-3

eISBN: 978-1-003-22249-1

Painos: 2nd ed.

Julkaisuvuosi: 2022

Artikkelin sivunumerot: 194-204

Kirjan kokonaissivumäärä: 670

Kustantaja: Routledge

Kustannuspaikka: Abingdon

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.4324/9781003222491-14

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79305


Tiivistelmä

Conversation analysis (CA) is primarily a method for the study of spoken interaction. It is most of all concerned with the sequential organization of interaction, but it is also interested in the inferential frameworks people use in making sense of each other in interaction. It was originated by Harvey Sacks in the 1960s, and it is influenced by the ethnomethodological sociology of Harold Garfinkel. In the study of religion/s, it can be used for the microanalytic study of various kinds of religious activity types. With the help of the method, the analyst can both explicate the central religiously relevant tasks the participants accomplish in these activity types and uncover the interactional methods they use in accomplishing them. Mostly, conversation analysts use video or audio recordings of naturally occurring interaction as data, but written interaction, such as discussion in social media, can also be analyzed with the method. CA can be productively combined with ethnographic methods.


YSO-asiasanat: keskustelunanalyysi; vuorovaikutus; menetelmät; tutkimusmenetelmät; sosiaalinen media


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 13:47