A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Asenteiden, motivaation, sukupuolen ja matematiikan osaamisen yhteydet Suomen PISA 2018 -tutkimuksessa (2021)


Pulkkinen, J., & Hiltunen, J. (2021). Asenteiden, motivaation, sukupuolen ja matematiikan osaamisen yhteydet Suomen PISA 2018 -tutkimuksessa. Psykologia, 56(6), 584-599.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPulkkinen, Jonna; Hiltunen, Jenna

Lehti tai sarjaPsykologia

ISSN0355-1067

eISSN2670-322X

Julkaisuvuosi2021

Volyymi56

Lehden numero6

Artikkelin sivunumerot584-599

KustantajaSuomen psykologinen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus


Tiivistelmä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asenteet ja motivaatio, sukupuoli ja matematiikan osaamistaso ovat yhteydessä toisiinsa. Lisäksi tutkittiin, millaisia ryhmiä oppilaista voidaan muodostaa asenne- ja motivaatiomuuttujien perusteella ja miten nämä ryhmät eroavat toisistaan. Aineistona käytettiin vuoden 2018 Suomen PISA-aineistoa (N = 5 649). Asenteita ja motivaatiota tarkasteltiin sukupuolen ja matematiikan osaamistason mukaan. Oppilaiden ryhmittelyssä käytettiin latenttia profiilianalyysia. Ryhmien välisiä eroja tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja χ2-testillä. Tulokset osoittivat, että heikoissa ja keskitason osaajissa pojat ovat kilpailuhenkisempiä kuin tytöt, kun taas näillä osaamistasoilla tyttöjen asenteet koulunkäyntiä kohtaan ovat myönteisempiä ja heillä on vahvempi suoritusmotivaatio. Sukupuolten välillä ei ollut eroa minäpystyvyydessä, mutta tytöillä epäonnistumisen pelko oli selvästi voimakkaampaa kuin pojilla. Asenne- ja motivaatiomuuttujien perusteella oppilaista muodostettiin kolme ryhmää: heikosti motivoituneet (51 %), myönteisesti koulunkäyntiin suhtautuvat (46 %) ja kielteisesti koulunkäyntiin suhtautuvat (3 %). Tytöt ja erinomaiset osaajat olivat yliedustettuina myönteisesti koulunkäyntiin suhtautuvien ryhmässä, kun taas kahdessa muussa ryhmässä poikia ja heikkoja osaajia oli odotettua enemmän.


YSO-asiasanatmatematiikkaasenteetmotivaatioPISA-tutkimussukupuoli


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-11-03 klo 14:30