A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2 (2022)


Khushik, G. A., & Huhta, A. (2022). Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2. European Journal of Applied Linguistics, 10(1), 142-184. https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0011


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKhushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari

Lehti tai sarjaEuropean Journal of Applied Linguistics

ISSN2192-9521

eISSN2192-953X

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä04.01.2022

Volyymi10

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot142-184

KustantajaWalter de Gruyter GmbH

JulkaisumaaSaksa

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1515/eujal-2021-0011

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79292


Tiivistelmä

Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja arviointin laatimiseen. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko EVK:n tasot toisistaan syntaksin kompleksisuuden perusteella. Suomalaiset 14- ja 17-vuotiaat englannin oppijat (N=379) kirjoittivat kolme kirjoitelmaa, jotka arvioitiin EVK:n taitotasoille. Arviointiaineisto tutkittiin monitahoisella Rasch-analyysillä ja tekstien piirteet selvitettiin automaattisilla analyysiohjelmilla. Tuloksien perusteella alimpia EVK-tasoja (A1–A2) erotti selvimmin toisistaan lauseiden ja T-yksiköiden pituus, vaihtelu lauseiden pituudessa, infinitiivirakenteiden määrä, lausekkeiden ja T-yksiköiden määrä lauseissa ja verbirakenteiden määrä T-yksiköissä. Ylempiä tasoja (B1–B2) erottelivat puolestaan määritteiden määrä nominifraaseissa, lausekkeiden pituus, kompleksisten rakenteiden määrä lausekkeissa ja pääverbiä edeltävien sanojen määrä (left embeddedness). Tulokset ovat linjassa aiempien syntaksin kompleksisuuden tutkimusten kanssa siinä, että pidempien tuotosyksikköjen (lauseet, T-yksiköt) pituus ja vaihtelu erottelee selvimmin englannin oppijoita alemmilla EVK-tasoilla, kun taas korkeammilla taitotasoilla erot ilmenevät lausekkeiden ja fraasien käytössä.


YSO-asiasanatenglannin kielivieraat kieletkieltenopetuskielen oppiminenlauseoppikompleksisuuskieli ja kieletkielenkäyttösanatfraasitosaaminenarviointioppimateriaalikielikurssit (oppimateriaalit)

Vapaat asiasanatEnglanti vieraana kielenä; syktaktinen kompleksisuus; Yhteinen Eurooppalainen Viitekehys (EVK); oppijoiden kirjoituksen automaattinen analyyysi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 11:34