A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2 (2022)
Khushik, G. A., & Huhta, A. (2022). Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2. European Journal of Applied Linguistics, 10(1), 142-184. https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0011
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari
Lehti tai sarja: European Journal of Applied Linguistics
ISSN: 2192-9521
eISSN: 2192-953X
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 04.01.2022
Volyymi: 10
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 142-184
Kustantaja: Walter de Gruyter GmbH
Julkaisumaa: Saksa
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0011
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79292
Tiivistelmä
Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja arviointin laatimiseen. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko EVK:n tasot toisistaan syntaksin kompleksisuuden perusteella. Suomalaiset 14- ja 17-vuotiaat englannin oppijat (N=379) kirjoittivat kolme kirjoitelmaa, jotka arvioitiin EVK:n taitotasoille. Arviointiaineisto tutkittiin monitahoisella Rasch-analyysillä ja tekstien piirteet selvitettiin automaattisilla analyysiohjelmilla. Tuloksien perusteella alimpia EVK-tasoja (A1–A2) erotti selvimmin toisistaan lauseiden ja T-yksiköiden pituus, vaihtelu lauseiden pituudessa, infinitiivirakenteiden määrä, lausekkeiden ja T-yksiköiden määrä lauseissa ja verbirakenteiden määrä T-yksiköissä. Ylempiä tasoja (B1–B2) erottelivat puolestaan määritteiden määrä nominifraaseissa, lausekkeiden pituus, kompleksisten rakenteiden määrä lausekkeissa ja pääverbiä edeltävien sanojen määrä (left embeddedness). Tulokset ovat linjassa aiempien syntaksin kompleksisuuden tutkimusten kanssa siinä, että pidempien tuotosyksikköjen (lauseet, T-yksiköt) pituus ja vaihtelu erottelee selvimmin englannin oppijoita alemmilla EVK-tasoilla, kun taas korkeammilla taitotasoilla erot ilmenevät lausekkeiden ja fraasien käytössä.
YSO-asiasanat: englannin kieli; vieraat kielet; kieltenopetus; kielen oppiminen; lauseoppi; kompleksisuus; kieli ja kielet; kielenkäyttö; sanat; fraasit; osaaminen; arviointi; oppimateriaali; kielikurssit (oppimateriaalit)
Vapaat asiasanat: Englanti vieraana kielenä; syktaktinen kompleksisuus; Yhteinen Eurooppalainen Viitekehys (EVK); oppijoiden kirjoituksen automaattinen analyyysi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1