A1 Journal article (refereed)
Yhtenäiskoulua kohti : opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta (2021)
Towards a unified school : teachers’ and principals’ discourses on changes in school culture
Puhakka, M., Tarnanen, M., & Kostiainen, E. (2021). Yhtenäiskoulua kohti : opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta. Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti, 17(1), 8-29. https://doi.org/10.33352/prlg.111551
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Puhakka, Mari; Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma
Journal or series: Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti
ISSN: 1795-7613
eISSN: 2342-3684
Publication year: 2021
Publication date: 21/01/2022
Volume: 17
Issue number: 1
Pages range: 8-29
Publisher: Prologos ry
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.33352/prlg.111551
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79499
Additional information: Artikkeli perustuu KM Mari Puhakan (2021) kasvatustieteen pro gradu -tutkielmaan, jonka ohjaajina toimivat professori Mirja Tarnanen ja lehtori, FT Emma Kostiainen Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.
Abstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalista todellisuutta, jota rakennetaan ja ylläpidetään vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan yhtenäiskoulun opettajat ja rehtorit luovat yhtenäisen koulukulttuurin rakentamisesta ja muutokseen sitoutumisesta. Tutkimus on osa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä tulevan yhtenäiskoulun opettajan ja rehtorin teemahaastattelusta, ja se on analysoitu diskurssianalyysin keinoin. Yhtenäisen koulukulttuurin rakentaminen merkityksellistyy tutkimustuloksissa kolmessa dominoivassa diskurssissa, jotka ovat johtajuuden diskurssi, yhteisen opettajuuden diskurssi sekä sääntödiskurssi. Kaksi taustalle jäävää diskurssia ovat oppilasdiskurssi sekä opetuksen ulkopuolisen toiminnan diskurssi. Kun merkityksenantoja tarkastellaan siitä näkökulmasta, miten opettajat ja rehtorit sitoutuvat koulukulttuurin muutokseen, tulokset jäsentyvät neljäksi diskurssiksi, jotka ovat innokkuuden, estyneisyyden diskurssi, kuormittavuuden diskurssi sekä väljyyden diskurssi. Tulevan yhtenäiskoulun työyhteisön sisäistä jännitteisyyttä ja opettajien välistä vastakkainasettelua voi ymmärtää vuorovaikutuksen ilmiöiden kautta. Tutkimuksen diskurssien perusteella yhtenäiskoulun koulukulttuuri tulisi rakentaa jaetulle johtajuudelle ja läpinäkyville vuorovaikutuskäytänteille, jotka perustuvat työyhteisön sisäiselle luottamukselle, arvostukselle ja keskustelulle.
Keywords: schools (educational institutions); organisational culture; school culture; teachers; headmasters; leadership (properties); teacherhood; work communities; social interaction; discourse analysis
Free keywords: discourse analysis; change in school culture; interaction of the teaching community; unified school
Contributing organizations
Related projects
- Uutta luova asiantuntijuus - opettajien perus- ja täydennyskoulutusta siltaamassa
- Tarnanen, Mirja
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2021
JUFO rating: 1