D1 Article in a trade journal
Matemaattisen ajattelun kielentäminen ymmärtävän oppimisen perustana (2022)
Perkkilä, P., & Joutsenlahti, J. (2022). Matemaattisen ajattelun kielentäminen ymmärtävän oppimisen perustana. Dimensio-lehti, 20.1.2022. https://dimensiolehti.fi/matemaattisen-ajattelun-kielentaminen-ymmartavan-oppimisen-perustana/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma
Journal or series: Dimensio-lehti
eISSN: 2669-8382
Publication year: 2022
Publication date: 20/01/2022
Volume: 20.1.2022
Publisher: Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://dimensiolehti.fi/matemaattisen-ajattelun-kielentaminen-ymmartavan-oppimisen-perustana/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Abstract
Artikkelin tarkoituksena on avata kielentämistä pedagogisena lähtökohtana matematiikan opetuksessa. Kielentämisen periaatteita avataan ja konkretisoidaan tehtäväesimerkkien avulla. Kielentäessään oppilas saa mahdollisuuden rakentaa matemaattista ajatteluaan puhekielen ja kirjoitetun kielen (luonnollinen kieli), piirroksin/kuvin, graafisin esityksin (kuviokieli) sekä matematiikan symbolikielellä. Parhaimmillaan matemaattisen ajattelun ilmaiseminen kielentämisen avulla tarkoittaa monipuolista matemaattisen ajattelun rakentamista sallivassa ja vapautuneessa oppimisen ilmapiirissä, jossa oppilaat oppivat toistensa ajattelusta. Käyttäessään kielentämistä opetuksessa pedagogisena lähtökohtana myös opettaja oppii kuuntelemaan oppilaiden ajatuksia sekä seuraamaan oppilaiden työskentelyä. Tällä tavalla opettaja saa arvokasta tietoa oppilaiden osaamisen tasosta ja voi suunnitella mahdollista ohjauksen ja tuen tarvetta.
Keywords: mathematical thinking; learning; mathematics teachers; preschool education; primary and lower secondary education; multiliteracy
Free keywords: languaging
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022