D1 Article in a trade journal
Matemaattisen ajattelun kielentäminen ymmärtävän oppimisen perustana (2022)


Perkkilä, P., & Joutsenlahti, J. (2022). Matemaattisen ajattelun kielentäminen ymmärtävän oppimisen perustana. Dimensio-lehti, 20.1.2022. https://dimensiolehti.fi/matemaattisen-ajattelun-kielentaminen-ymmartavan-oppimisen-perustana/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsPerkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma

Journal or seriesDimensio-lehti

eISSN2669-8382

Publication year2022

Publication date20/01/2022

Volume20.1.2022

PublisherMatemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://dimensiolehti.fi/matemaattisen-ajattelun-kielentaminen-ymmartavan-oppimisen-perustana/

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel


Abstract

Artikkelin tarkoituksena on avata kielentämistä pedagogisena lähtökohtana matematiikan opetuksessa. Kielentämisen periaatteita avataan ja konkretisoidaan tehtäväesimerkkien avulla. Kielentäessään oppilas saa mahdollisuuden rakentaa matemaattista ajatteluaan puhekielen ja kirjoitetun kielen (luonnollinen kieli), piirroksin/kuvin, graafisin esityksin (kuviokieli) sekä matematiikan symbolikielellä. Parhaimmillaan matemaattisen ajattelun ilmaiseminen kielentämisen avulla tarkoittaa monipuolista matemaattisen ajattelun rakentamista sallivassa ja vapautuneessa oppimisen ilmapiirissä, jossa oppilaat oppivat toistensa ajattelusta. Käyttäessään kielentämistä opetuksessa pedagogisena lähtökohtana myös opettaja oppii kuuntelemaan oppilaiden ajatuksia sekä seuraamaan oppilaiden työskentelyä. Tällä tavalla opettaja saa arvokasta tietoa oppilaiden osaamisen tasosta ja voi suunnitella mahdollista ohjauksen ja tuen tarvetta.


Keywordsmathematical thinkinglearningmathematics teacherspreschool educationprimary and lower secondary educationmultiliteracy

Free keywordslanguaging


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2022


Last updated on 2024-26-03 at 09:20