D2 Article in a professional book
Tiimisopimuksella tukea varhaiskasvatuksen moniammatilliseen työhön (2021)


Nyrönen, H., & Ukkonen-Mikkola, T. (2021). Tiimisopimuksella tukea varhaiskasvatuksen moniammatilliseen työhön. In E. Fonsén, M. Koivula, R. Korhonen, & T. Ukkonen-Mikkola (Eds.), Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin (pp. 168-180). Suomen varhaiskasvatus ry.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Nyrönen, Hanna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki

Parent publication: Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin

Parent publication editors: Fonsén, Elina; Koivula, Merja; Korhonen, Riitta; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki

ISBN: 978-952-94-5293-4

eISBN: 978-952-94-5294-1

Publication year: 2021

Pages range: 168-180

Number of pages in the book: 237

Publisher: Suomen varhaiskasvatus ry

Place of Publication: Tampere

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Publication open access: Not open

Publication channel open access:


Abstract

Moniammatillinen tiimityö on yksi laadukkaan varhaiskasvatuksen kulmakiviä. Sen onnistunut toteutuminen on kuitenkin todettu haasteelliseksi jo vuosikymmenien ajan. Tiimisopiminen ja tiimisopimuksen tekeminen voivat tukea varhaiskasvatustiimejä tämän haasteen voittamisessa. Tiimisopimusta tehdessä tarjoutuu hyvä tilaisuus käydä läpi tiimin jäsenten osaamis- ja vahvuusalueita sekä työn- ja vastuun jakoa. Kasvattajatiimin yhteinen keskustelu on tärkeä osa koko tiimisopimusprosessia. Tiimisopimuksen tavoitteena on yhteinen tapa ja ymmärrys tehdä varhaiskasvatustyötä. Sen avulla jokaisen tiimissä olevan ammattilaisen oma ja yhteinen osaamisen tunnistetaan ja otetaan käyttöön.


Keywords: early childhood education and care; teachers; early childhood education and care teachers; know-how; expertise; multi-professionalism; teams; teamwork; agreements; committing oneself


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2021


Last updated on 2022-19-08 at 19:37