D2 Article in a professional book
Tiimisopimuksella tukea varhaiskasvatuksen moniammatilliseen työhön (2021)
Nyrönen, H., & Ukkonen-Mikkola, T. (2021). Tiimisopimuksella tukea varhaiskasvatuksen moniammatilliseen työhön. In E. Fonsén, M. Koivula, R. Korhonen, & T. Ukkonen-Mikkola (Eds.), Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin (pp. 168-180). Suomen varhaiskasvatus ry.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Nyrönen, Hanna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki
Parent publication: Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin
Parent publication editors: Fonsén, Elina; Koivula, Merja; Korhonen, Riitta; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki
ISBN: 978-952-94-5293-4
eISBN: 978-952-94-5294-1
Publication year: 2021
Pages range: 168-180
Number of pages in the book: 237
Publisher: Suomen varhaiskasvatus ry
Place of Publication: Tampere
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Moniammatillinen tiimityö on yksi laadukkaan varhaiskasvatuksen kulmakiviä. Sen onnistunut toteutuminen on kuitenkin todettu haasteelliseksi jo vuosikymmenien ajan. Tiimisopiminen ja tiimisopimuksen tekeminen voivat tukea varhaiskasvatustiimejä tämän haasteen voittamisessa. Tiimisopimusta tehdessä tarjoutuu hyvä tilaisuus käydä läpi tiimin jäsenten osaamis- ja vahvuusalueita sekä työn- ja vastuun jakoa. Kasvattajatiimin yhteinen keskustelu on tärkeä osa koko tiimisopimusprosessia. Tiimisopimuksen tavoitteena on yhteinen tapa ja ymmärrys tehdä varhaiskasvatustyötä. Sen avulla jokaisen tiimissä olevan ammattilaisen oma ja yhteinen osaamisen tunnistetaan ja otetaan käyttöön.
Keywords: early childhood education and care; teachers; early childhood education and care teachers; know-how; expertise; multi-professionalism; teams; teamwork; agreements; committing oneself
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2021
Parent publication with JYU authors: