A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms (2022)
Salminen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A.-M., Laakso, M.-L., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms. Journal of Early Childhood Education Research, 11(1), 38-67. https://journal.fi/jecer/article/view/114006
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Salminen, Jenni; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Laakso, Marja-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Journal of Early Childhood Education Research
eISSN: 2323-7414
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 11
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 38-67
Kustantaja: Suomen varhaiskasvatus ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/jecer/article/view/114006
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79691
Tiivistelmä
The present study investigates the quality and variability of teacher-child interactions in relation to children’s social competence in Finnish toddler classrooms. The participants included 242 toddlers (114 girls, 128 boys) and their teachers (N= 42). The quality of teacher-child interactions (i.e., emotional and behavioral support; engaged support for learning) was observed using the CLASS-Toddler observation instrument (La Paro et al., 2012), and the average amount of within-day variability was calculated from the observed cycles. Teachers rated toddler’s social competence with the Multisource Assessment of Social Competence Scale (MASCS; Junttila et al., 2006) in relation to the toddlers’ cooperation, empathy, impulsivity, and disruptiveness. The results revealed that observed engaged support for learning was positively associated with the classroom average level of empathy in the spring when accounting for previous levels of empathy in the fall. In addition, a higher variability in engaged support for learning was negatively related to the empathy. The results emphasize the importance of active facilitation, well-timed feedback, and verbally rich support by teachers in promoting toddlers’ empathy throughout one’s daily activities, hence at testing to both the quality and consistency of such practices. The results are particularly useful for initial teacher training and in-service training.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; opettaja-oppilassuhde; sosiaalinen vuorovaikutus; lapsen kehitys; sosiaalinen kehitys; sosiaaliset taidot; empatia; taaperoikäiset
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Varhaiskasvatuksen prosessilaadun ja kasvattajien pedagogisten käytäntöjen pitkittäiset yhteydet lasten varhaisten taitojen kehitykseen
- Salminen, Jenni
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1