A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Exploring pre-service special needs teachers’ assessment conceptions and assessment self-efficacy (2023)
Kyttälä, M., Björn, P. M., Rantamäki, M., Närhi, V., & Aro, M. (2023). Exploring pre-service special needs teachers’ assessment conceptions and assessment self-efficacy. European Journal of Special Needs Education, 38(1), 63-78. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.2021871
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kyttälä, Minna; Björn, Piia Maria; Rantamäki, Milla; Närhi, Vesa; Aro, Mikko
Lehti tai sarja: European Journal of Special Needs Education
ISSN: 0885-6257
eISSN: 1469-591X
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 07.02.2022
Volyymi: 38
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 63-78
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2021.2021871
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80003
Tiivistelmä
This survey study (N = 148) investigates the interrelationships between assessment conceptions, assessment self-efficacy, prior education, and teaching experience amongst Finnish pre-service special educational needs teachers (pre-service SENs). The results showed that assessment conceptions and assessment self-efficacy are intertwined. Assessment conceptions, prior studies, and teaching experience were clustered into three different pre-service SEN types: Assessment Positives, Assessment Cautious, and Assessment Criticals. Pre-service SENs with assessment-positive or assessment-cautious conceptions reported higher assessment self-efficacy than students with assessment-critical conceptions. Practical implications are discussed.
YSO-asiasanat: erityisopetus; arviointi; oppilasarviointi; erityisopettajat; minäpystyvyys; opettajankoulutus
Vapaat asiasanat: assessment conception; assessment self-efficacy; pre-service special educational needs teacher
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
Alustava JUFO-taso: 2