A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Exploring pre-service special needs teachers’ assessment conceptions and assessment self-efficacy (2023)


Kyttälä, M., Björn, P. M., Rantamäki, M., Närhi, V., & Aro, M. (2023). Exploring pre-service special needs teachers’ assessment conceptions and assessment self-efficacy. European Journal of Special Needs Education, 38(1), 63-78. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.2021871


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKyttälä, Minna; Björn, Piia Maria; Rantamäki, Milla; Närhi, Vesa; Aro, Mikko

Lehti tai sarjaEuropean Journal of Special Needs Education

ISSN0885-6257

eISSN1469-591X

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä07.02.2022

Volyymi38

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot63-78

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/08856257.2021.2021871

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80003


Tiivistelmä

This survey study (N = 148) investigates the interrelationships between assessment conceptions, assessment self-efficacy, prior education, and teaching experience amongst Finnish pre-service special educational needs teachers (pre-service SENs). The results showed that assessment conceptions and assessment self-efficacy are intertwined. Assessment conceptions, prior studies, and teaching experience were clustered into three different pre-service SEN types: Assessment Positives, Assessment Cautious, and Assessment Criticals. Pre-service SENs with assessment-positive or assessment-cautious conceptions reported higher assessment self-efficacy than students with assessment-critical conceptions. Practical implications are discussed.


YSO-asiasanaterityisopetusarviointioppilasarviointierityisopettajatminäpystyvyysopettajankoulutus

Vapaat asiasanatassessment conception; assessment self-efficacy; pre-service special educational needs teacher


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 19:22