G4 Monografiaväitöskirja
Merkityssuhteiden muodostuminen ja toisen kohtaaminen : fenomenologinen tutkimus alakouluikäisen oppilaan mielenannoista (2022)
The formation of meaning relationships and encountering others : a phenomenological study on primary school pupils' sense-bestowing
Karttunen, R. (2022). Merkityssuhteiden muodostuminen ja toisen kohtaaminen : fenomenologinen tutkimus alakouluikäisen oppilaan mielenannoista [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 487. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8999-6
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Karttunen, Reetta
eISBN: 978-951-39-8999-6
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 487
Kirjan kokonaissivumäärä: 202
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8999-6
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Innostukseni väitöskirjatyöhön sai alkunsa arkipäivän kokemuksistani luokanopettajana alakouluikäisten oppilaiden parissa. Lasten erilaiset kiinnostuksen kohteet, havainnot ympäristöstä sekä oppimisen tyylit sysäsivät liikkeelle kasvatusfilosofisen tutkimukseni, jossa tarkastelen oppimisen ilmiöitä sekä toisen kohtaamista. Tutkimuksen empiirisen aineiston muodostivat perusopetuksen alakouluikäisten oppilaiden kertomukset. Aineistoa en kuitenkaan tulkinnut lasten tuottamana, vaan yleensä ihmisten tuottamana. Lähtökohtana oli, että kaikilla ihmisillä on tajuntansa ja kestonsa ja että kaikki ihmiset ovat lähtökohdiltaan kehollisia ja mielellisiä. Kokemusten jäsentymisiä merkityssuhteiksi lähestyin fenomenologis-eksistentiaalisen filosofian näkökulmasta. Tutkimuksen analyysivaiheessa tukeuduin Edmund Husserlin fenomenologiseen reduktioon. Tutkimustuloksista selvisi, että merkityssuhteiden rakentumisten ja uuden oppimisen keskiössä ovat ihmisenä olemisen ymmärtäminen sekä toisen ja toiseuden kohtaaminen. Siinä vahvistui itsetuntemus sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys oppimisessa. Tutkimus todensi, että toista ihmistä ei voi koskaan täysin ymmärtää, mutta esteettisen asenteen avulla voidaan päästä lähelle toista, kohdata hänet aidosti ja kunnioittavasti. Se korostaa kasvattajien herkkyyttä ja läsnäoloa ainutlaatuisissa kasvatustilanteissa sekä opettaa pysähtymään toisen ja toiseuden eteen. Tutkimus muistuttaa myös visuaalisen ja estetisoituneen kulttuurin esitysten kertomuksista ja merkityksistä sekä peräänkuuluttaa kriittistä monilukutaitoa.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); alakoululaiset; sosiaalinen vuorovaikutus; sosiaaliset taidot; itsetuntemus; mielekkyys; elämismaailma; merkitykset (semantiikka); kasvatusfilosofia; fenomenologia; eideettinen reduktio; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: aesthetic attitude; learning; formation of meaning relationships; encountering others; self-knowledge; interaction skills; basic education
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022