G4 Monografiaväitöskirja
Merkityssuhteiden muodostuminen ja toisen kohtaaminen : fenomenologinen tutkimus alakouluikäisen oppilaan mielenannoista (2022)
The formation of meaning relationships and encountering others : a phenomenological study on primary school pupils' sense-bestowing


Karttunen, R. (2022). Merkityssuhteiden muodostuminen ja toisen kohtaaminen : fenomenologinen tutkimus alakouluikäisen oppilaan mielenannoista [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 487. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8999-6


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKarttunen, Reetta

eISBN978-951-39-8999-6

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2022

Sarjan numero487

Kirjan kokonaissivumäärä202

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8999-6

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Innostukseni väitöskirjatyöhön sai alkunsa arkipäivän kokemuksistani luokanopettajana alakouluikäisten oppilaiden parissa. Lasten erilaiset kiinnostuksen kohteet, havainnot ympäristöstä sekä oppimisen tyylit sysäsivät liikkeelle kasvatusfilosofisen tutkimukseni, jossa tarkastelen oppimisen ilmiöitä sekä toisen kohtaamista. Tutkimuksen empiirisen aineiston muodostivat perusopetuksen alakouluikäisten oppilaiden kertomukset. Aineistoa en kuitenkaan tulkinnut lasten tuottamana, vaan yleensä ihmisten tuottamana. Lähtökohtana oli, että kaikilla ihmisillä on tajuntansa ja kestonsa ja että kaikki ihmiset ovat lähtökohdiltaan kehollisia ja mielellisiä. Kokemusten jäsentymisiä merkityssuhteiksi lähestyin fenomenologis-eksistentiaalisen filosofian näkökulmasta. Tutkimuksen analyysivaiheessa tukeuduin Edmund Husserlin fenomenologiseen reduktioon. Tutkimustuloksista selvisi, että merkityssuhteiden rakentumisten ja uuden oppimisen keskiössä ovat ihmisenä olemisen ymmärtäminen sekä toisen ja toiseuden kohtaaminen. Siinä vahvistui itsetuntemus sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys oppimisessa. Tutkimus todensi, että toista ihmistä ei voi koskaan täysin ymmärtää, mutta esteettisen asenteen avulla voidaan päästä lähelle toista, kohdata hänet aidosti ja kunnioittavasti. Se korostaa kasvattajien herkkyyttä ja läsnäoloa ainutlaatuisissa kasvatustilanteissa sekä opettaa pysähtymään toisen ja toiseuden eteen. Tutkimus muistuttaa myös visuaalisen ja estetisoituneen kulttuurin esitysten kertomuksista ja merkityksistä sekä peräänkuuluttaa kriittistä monilukutaitoa.


YSO-asiasanatlapset (ikäryhmät)alakoululaisetsosiaalinen vuorovaikutussosiaaliset taidotitsetuntemusmielekkyyselämismaailmamerkitykset (semantiikka)kasvatusfilosofiafenomenologiaeideettinen reduktioväitöskirjat

Vapaat asiasanataesthetic attitude; learning; formation of meaning relationships; encountering others; self-knowledge; interaction skills; basic education


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 17:55