A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Students' dialogic and justifying moves during dialogic argumentation in mathematics and physics (2022)


Hähkiöniemi, M., Hiltunen, J., Jokiranta, K., Kilpelä, J., Lehesvuori, S., & Nieminen, P. (2022). Students' dialogic and justifying moves during dialogic argumentation in mathematics and physics. Learning, Culture and Social Interaction, 33, Article 100608. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2022.100608


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHähkiöniemi, Markus; Hiltunen, Jenna; Jokiranta, Kaisa; Kilpelä, Jonathan; Lehesvuori, Sami; Nieminen, Pasi

Lehti tai sarjaLearning, Culture and Social Interaction

ISSN2210-6561

eISSN2210-657X

Julkaisuvuosi2022

Volyymi33

Artikkelinumero100608

KustantajaElsevier

JulkaisumaaAlankomaat

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1016/j.lcsi.2022.100608

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79833


Tiivistelmä

In this study, we focus on dialogic argumentation among students in a whole class setting in mathematics and physics in lower secondary school. By drawing on previous studies on the structure of argumentation and dialogic interactions, we suggest that transparency of student reasoning and students' engagement with each other's ideas are two key aspects in dialogic argumentation. We examine what levels might exist in these key aspects and how they can exist simultaneously. We collected data by video recording mathematics and physics lessons in lower secondary school, and created a coding scheme for students' dialogic and justifying moves. By using the coding scheme, we recognized different kinds of argumentation with respect to how dialogic student–student interaction is and how transparently student reasoning is expressed. Furthermore, we found different ways how students can provide justifications as a dialogic reaction to others' ideas.


YSO-asiasanatopetuskeskusteluargumentointidialogisuusmatematiikkafysiikkayläkoululaiset

Vapaat asiasanatDialogic argumentation; Dialogic interactions


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-26-03 klo 09:20