A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Students' dialogic and justifying moves during dialogic argumentation in mathematics and physics (2022)
Hähkiöniemi, M., Hiltunen, J., Jokiranta, K., Kilpelä, J., Lehesvuori, S., & Nieminen, P. (2022). Students' dialogic and justifying moves during dialogic argumentation in mathematics and physics. Learning, Culture and Social Interaction, 33, Article 100608. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2022.100608
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Hähkiöniemi, Markus; Hiltunen, Jenna; Jokiranta, Kaisa; Kilpelä, Jonathan; Lehesvuori, Sami; Nieminen, Pasi
Lehti tai sarja: Learning, Culture and Social Interaction
ISSN: 2210-6561
eISSN: 2210-657X
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 33
Artikkelinumero: 100608
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2022.100608
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79833
Tiivistelmä
In this study, we focus on dialogic argumentation among students in a whole class setting in mathematics and physics in lower secondary school. By drawing on previous studies on the structure of argumentation and dialogic interactions, we suggest that transparency of student reasoning and students' engagement with each other's ideas are two key aspects in dialogic argumentation. We examine what levels might exist in these key aspects and how they can exist simultaneously. We collected data by video recording mathematics and physics lessons in lower secondary school, and created a coding scheme for students' dialogic and justifying moves. By using the coding scheme, we recognized different kinds of argumentation with respect to how dialogic student–student interaction is and how transparently student reasoning is expressed. Furthermore, we found different ways how students can provide justifications as a dialogic reaction to others' ideas.
YSO-asiasanat: opetuskeskustelu; argumentointi; dialogisuus; matematiikka; fysiikka; yläkoululaiset
Vapaat asiasanat: Dialogic argumentation; Dialogic interactions
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Opettajien argumentoinnin orkestrointi fysiikan ja matematiikan oppitunneilla
- Viiri, Jouni
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1