A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Does the digitalization of retailing disrupt consumers’ attachment to retail places? (2022)
Horáková, J., Uusitalo, O., Munnukka, J., & Jokinen, O. (2022). Does the digitalization of retailing disrupt consumers’ attachment to retail places?. Journal of Retailing and Consumer Services, 67, Article 102958. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2022.102958
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Horáková, Julie; Uusitalo, Outi; Munnukka, Juha; Jokinen, Olga
Lehti tai sarja: Journal of Retailing and Consumer Services
ISSN: 0969-6989
eISSN: 1873-1384
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 67
Artikkelinumero: 102958
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2022.102958
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79925
Tiivistelmä
This study breaks new ground in the marketing domain by extending the concept of place attachment to the study of the online retail environment. We provide empirical evidence that consumers can establish strong attachments not only with traditional offline places but also with online retail stores. Moreover, we assessed how distinct dimensions of the place affect the formation of consumers’ attachment and their behavioral loyalty. Our findings show that while consumers who feel a strong sense of attachment toward the place engage in spreading positive word-of-mouth regardless of the environment, their attachment to the store does not prevent them from switching to another provider, especially in the online environment.
YSO-asiasanat: vähittäiskauppa; verkkokauppa; myymälät; verkkokaupat (WWW-sivustot); kuluttajakäyttäytyminen; asiakassuhde; asiakasuskollisuus
Vapaat asiasanat: place attachment; digitalization of retailing; behavioral loyalty
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1