A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi (2021)
“English rules”: language teachers’ views on increasing the study of optional languages
Veivo, O., Pollari, P., Toomar, J., & Mäntylä, K. (2021). ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi. In R. Hildén, P. Portaankorva-Koivisto, & T. Mäkipää (Eds.), Aineenopetus ja aiheenopetus (pp. 49-70). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 20. http://hdl.handle.net/10138/340235
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja
Emojulkaisu: Aineenopetus ja aiheenopetus
Emojulkaisun toimittajat: Hildén, Raili; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Mäkipää, Toni
eISBN: 978-952-5993-33-2
Lehti tai sarja: Ainedidaktisia tutkimuksia
ISSN: 1799-9596
eISSN: 1799-960X
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 20
Artikkelin sivunumerot: 49-70
Kirjan kokonaissivumäärä: 253
Kustantaja: Helsingin yliopisto
Kustannuspaikka: Helsinki
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://hdl.handle.net/10138/340235
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79924
Tiivistelmä
Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen opetuksen varhentaminen, on jo tehty. Ne eivät kuitenkaan ole juurikaan lisänneet muiden vieraiden kielten opiskelun suosiota, vaan valtaosa oppilaista ja opiskelijoista opiskelee edelleen vain englantia kotimaisten kielten lisäksi. Kysyimme kieltenopettajilta, millaisia keinoja eri kouluasteilla on jo ollut käytössä valintojen monipuolistamiseksi sekä millaisilla konkreettisilla keinoilla kielivalintoja vielä voitaisiin monipuolistaa. Aineisto on kerätty tammi-helmikuussa 2021 Webropol-kyselyllä, joka oli suunnattu eri koulutusasteiden kielten opettajille. Tulokset osoittavat, että oppilaitoksissa on jo tehty monia sellaisia toimenpiteitä, joihin opettajat ja koulut itse voivat vaikuttaa. Tulevaisuudessa kielivalintojen monipuolistamiseen toivotaan paikallisten toimien sijaan laajempia koulutuspoliittisia ratkaisuja.
YSO-asiasanat: kieli ja kielet; kielivalinnat; vieraat kielet; oppiminen; kielen oppiminen; kielitaito; opetus; kieltenopetus; kieltenopettajat; englannin kieli; monikielisyys; kielipolitiikka; koulutuspolitiikka
Vapaat asiasanat: kielivaranto
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1