A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi (2021)
“English rules”: language teachers’ views on increasing the study of optional languages


Veivo, O., Pollari, P., Toomar, J., & Mäntylä, K. (2021). ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi. In R. Hildén, P. Portaankorva-Koivisto, & T. Mäkipää (Eds.), Aineenopetus ja aiheenopetus (pp. 49-70). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 20. http://hdl.handle.net/10138/340235


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatVeivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja

EmojulkaisuAineenopetus ja aiheenopetus

Emojulkaisun toimittajatHildén, Raili; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Mäkipää, Toni

eISBN978-952-5993-33-2

Lehti tai sarjaAinedidaktisia tutkimuksia

ISSN1799-9596

eISSN1799-960X

Julkaisuvuosi2021

Sarjan numero20

Artikkelin sivunumerot49-70

Kirjan kokonaissivumäärä253

KustantajaHelsingin yliopisto

KustannuspaikkaHelsinki

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://hdl.handle.net/10138/340235

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79924


Tiivistelmä

Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen opetuksen varhentaminen, on jo tehty. Ne eivät kuitenkaan ole juurikaan lisänneet muiden vieraiden kielten opiskelun suosiota, vaan valtaosa oppilaista ja opiskelijoista opiskelee edelleen vain englantia kotimaisten kielten lisäksi. Kysyimme kieltenopettajilta, millaisia keinoja eri kouluasteilla on jo ollut käytössä valintojen monipuolistamiseksi sekä millaisilla konkreettisilla keinoilla kielivalintoja vielä voitaisiin monipuolistaa. Aineisto on kerätty tammi-helmikuussa 2021 Webropol-kyselyllä, joka oli suunnattu eri koulutusasteiden kielten opettajille. Tulokset osoittavat, että oppilaitoksissa on jo tehty monia sellaisia toimenpiteitä, joihin opettajat ja koulut itse voivat vaikuttaa. Tulevaisuudessa kielivalintojen monipuolistamiseen toivotaan paikallisten toimien sijaan laajempia koulutuspoliittisia ratkaisuja.


YSO-asiasanatkieli ja kieletkielivalinnatvieraat kieletoppiminenkielen oppiminenkielitaitoopetuskieltenopetuskieltenopettajatenglannin kielimonikielisyyskielipolitiikkakoulutuspolitiikka

Vapaat asiasanatkielivaranto


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:15