A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Mitä mielenterveysongelmat ovat ja mikä mielenterveyshoidossa auttaa? : kokemuksia Länsi-Pohjan psykiatrian kyselytutkimuksen pilotoinnista (2022)


Bergström, T., Vahtola, P., Biro, M., Haaraniemi, T., Hietasaari, T., Jussila, K., Karttunen, M., Keränen, A.-E., Kurtti, M., Köngäs-Saviaro, P., Löhönen, E., Mäkiollitervo, H., Nikanne, P., Onkalo, S., Pitkänen, H., Puotiniemi, T., Raudaskoski, K., Teppola, R., Tarkka, M., . . . Petäjäniemi, J. (2022). Mitä mielenterveysongelmat ovat ja mikä mielenterveyshoidossa auttaa? : kokemuksia Länsi-Pohjan psykiatrian kyselytutkimuksen pilotoinnista. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti, 59(1), 48-61. https://doi.org/10.23990/sa.103328


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatBergström, Tomi; Vahtola, Päivi; Biro, Marika; Haaraniemi, Timo; Hietasaari, Teija; Jussila, Kristiina; Karttunen, Marianne; Keränen, Aino-Elina; Kurtti, Mia; Köngäs-Saviaro, Päivi; et al.

Lehti tai sarjaSosiaalilääketieteellinen aikakauslehti

ISSN0355-5097

eISSN2242-9298

Julkaisuvuosi2022

Volyymi59

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot48-61

KustantajaSosiaalilääketieteen yhdistys ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.23990/sa.103328

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81852

LisätietojaArtikkeli avautuu Journal.fi -palvelussa 12 kk julkaisemisen jälkeen.


Tiivistelmä

Psykiatriassa on alettu korostaa sellaisten osallistavien tutkimus- ja hoitostrategioiden merkitystä, joilla pyritään huomioimaan mielenterveyspalveluita käyttävien ja heidän läheistensä yksilöllinen avuntarve. Eräs esimerkki on Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin (LPSHP) alueella kehitetty avoimen dialogin hoitomalli, jolla on saavutettu lupaavia hoitotuloksia. On kuitenkin epäselvää, miten malli on juurtunut LPSHP:n psykiatrian palvelujärjestelmään kehityshankkeiden jälkeen. Lisätietoa tarvitaan myös siitä, miten sekä työntekijät että asiakkaat itse näkevät erilaiset hoitokäytännöt ja sen, mistä psykiatrisen hoidon tarve lähtökohtaisesti johtuu. Näihin kysymyksiin pyrimme vastamaan LPSHP:n psykiatrian kyselytutkimuksella, jonka yhtenä tavoitteena on mielenterveyspalveluiden välitön kehittäminen osallistavan tutkimusasetelman keinoin. Kyselyssä työntekijöiltä ja asiakkailta kysytään strukturoidulla kyselylomakkeella, mistä he ajattelevat palvelutarpeen johtuvan ja mitkä asiat ovat hoidossa auttaneet tai voisivat auttaa. Tässä tutkimuksessa raportoidaan kokemuksia kyselytutkimuksen pilotoinnista, joka toteutettiin Keroputaan sairaalan aikuispsykiatrian poliklinikalla. Pilottiin osallistui 12 asiakasta ja 11 työntekijää. Työntekijät kokivat kyselyn läpikäymisen asiakkaiden kanssa hoidonarviollisena tilanteena, joka sopi hyvin arjen mielenterveystyöhön. Joissakin tilanteissa kyselyn koettiin kuitenkin vievän liikaa aikaa. Asiakkaat kokivat kyselyn mielekkäänä, eikä negatiivista palautetta tai haittatapahtumia raportoitu. Sekä työntekijät että asiakkaat katsoivat asiakkaiden palvelutarpeen johtuvan pääasiassa sosiaalisista tekijöistä. Dialogisen hoitokäytännön mukaisesti työntekijät korostivat tarpeenmukaista, kotiin vietävää ja sekä läheisiä että muita viranomaisia osallistavaa hoitokäytäntöä. Asiakkaat korostivat hoitotapaamisten merkitystä ja sitä, että samat tutut työntekijät jatkavat hoidossa mukana. Merkittäviä näkemyseroja ei ilmennyt. Pilotin perusteella työntekijöitä ja asiakkaita osallistava kyselytutkimus on mahdollista toteuttaa osana arjen psykiatrista hoitoa. Tällainen tutkimusasetelma voi itsessään olla hoidollisesti merkityksellinen, ja se tuottaa välitöntä tietoa psykiatrisen hoidon tueksi.


YSO-asiasanatmielenterveysongelmatmielenterveystyömielenterveyspalvelutpsykiatrinen hoitohoitomenetelmätyksilöllisyysdialogieheyttävä dialogipalvelujärjestelmätasiakaslähtöisyysosallisuusasiakaskokemuskyselytutkimuspilotointi

Vapaat asiasanatavoimen dialogin malli; mielenterveystyö; palvelujärjestelmä; asiakaslähtöisyys, osallisuus


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 17:14