A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Reciprocal Relationships Between Perceived Supportive School Climate and Self-reported Truancy : A Longitudinal Study from Grade 6 to Grade 9 (2023)
Virtanen, T., Pelkonen, J., & Kiuru, N. (2023). Reciprocal Relationships Between Perceived Supportive School Climate and Self-reported Truancy : A Longitudinal Study from Grade 6 to Grade 9. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(4), 521-535. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2042731
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Virtanen, Tuomo; Pelkonen, Jenni; Kiuru, Noona
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 25.02.2022
Volyymi: 67
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 521-535
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2042731
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81120
Tiivistelmä
This longitudinal study of 1,066 Finnish students examined bidirectional reciprocal relationships between changes in perceived supportive school climate and changes in self-reported truancy from the last year of primary school (Grade 6) to the last year of lower secondary school (Grade 9). The results of the random intercept cross-lagged panel model showed, first, that a decrease in positive perceptions of school climate at the previous time point predicted more self-reported truancy at the following time point. Second, an increase in self-reported truancy predicted less positive perceptions of supportive school climate. The study indicates that students’ perceptions of supportive school climate and truancy negatively predict each other over time. Thus, school climate can serve as a target for prevention and intervention efforts to tackle truancy. Moreover, effectively addressing truancy may lead to a more favorable student view of school climate.
YSO-asiasanat: koululaiset; pinnaus; koulukulttuuri; työilmapiiri; sosiaalinen kontrolli; sosiaalinen tuki
Vapaat asiasanat: school climate; truancy; social control theory; participation-identification model; random intercept cross-lagged panel model
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 2