G4 Monografiaväitöskirja
Eettisestä osaamisesta yhteiskunnalliseen ymmärrykseen : varhaiskasvatuksen arjen hiljainen tieto ja hiljaisen tiedon siirtäminen (2022)
From ethical competence to societal understanding : everyday tacit knowledge and its transfer processes in early childhood education
Ek, T. (2022). Eettisestä osaamisesta yhteiskunnalliseen ymmärrykseen : varhaiskasvatuksen arjen hiljainen tieto ja hiljaisen tiedon siirtäminen [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 491. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9014-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ek, Terhi
eISBN: 978-951-39-9014-5
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 491
Kirjan kokonaissivumäärä: 189
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9014-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista hiljaista tietoa varhaiskasvatuksen työntekijät tunnistavat työssään, mitä on heidän kuvaustensa mukaan varhaiskasvatuksen hiljainen tieto sekä mitä elementtejä hiljaisen tiedon siirtämiseen liittyy varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Lisäksi tutkimus selvitti mitä varhaiskasvatuksen työntekijöiden mukaan voisi olla varhaiskasvatuksen hiljainen tieto tulevaisuudessa. Tutkimus on empiirinen ja sijoittuu aikuiskasvatuksen ja varhaiskasvatuksen yhteiselle rajapinnalle. Tutkimusta varten on haastateltu varhaiskasvatuksen henkilökuntaa ja kysytty heidän käsityksiään oman työnsä hiljaisesta tiedosta. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu litteroidusta varhaiskasvatuksen henkilökunnan haastatteluaineistosta. Tutkimusta varten kerätty haastatteluaineisto sisältää 13 teemallista yksilöhaastattelua kahdesta eri päiväkodista. Haastattelujen litteraatioita kertyi 124 sivua. Kerätyn aineiston analyysitapana on aineistolähtöinen laadullinen sisällönanalyysi. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen hiljainen tieto on monikerroksista ja moninäkökulmaista osaamista. Hiljaisen tiedon siirtämisessä on tärkeää huomioida sen muokkautuvuus. Tulevaisuuden hiljaisena tietona nähtiin lapsuuden arvon suojeleminen ja jatkuvan oppimisen mahdollistaminen työyhteisössä. Kokonaisuutena tutkimus osoittaa, että hiljaisen tiedon tarkastelu on sekä yksilön että yhteisön osaamisen heijastuspinta, ja työyhteisön näkökulman huomioiminen hiljaisen tiedon tarkastelussa on käytännöllinen ja hyödyllinen. Hiljaisen tiedon tarkastelu auttaa myös havaitsemaan muutostarpeita arjen työn käytänteissä sekä yksilön että yhteisön tasolla. Tulevaisuuden hiljaisen tiedon pohtiminen antaa tärkeää tietoa arjesta, sen heikoista signaaleista sekä muutoin sanoittamattomiksi jäävistä huomioista, joita on hyödyllistä käyttää tutkimustiedon tukena.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; työntekijät; varhaiskasvatuksen opettajat; ammattitaito; osaaminen; työyhteisöt; hiljainen tieto; kokemusoppiminen; mentorointi; etiikka; aikuiskasvatus; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: tacit knowledge; tacit dimension; early childhood education; experiential learning; adult education
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022