G5 Artikkeliväitöskirja
The darker side of contemporary art in China : market, politics, gender (2022)


Wang, S. (2022). The darker side of contemporary art in China : market, politics, gender [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 473. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8965-1


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatWang, Shuchen

eISBN978-951-39-8965-1

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2022

Sarjan numero473

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (87 sivua, 87 sivua useina numerointijaksoina, 5 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8965-1

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Kiinan avautumispolitiikan ja Kiinalaisen unelman “yksi vyöhyke, yksi tie” (Road and Belt Inititive) -aloitteen välillä kiinalainen nykytaide (CCA) on kiteyttänyt maan voimakkaan kasvun maatalousyhteiskunnasta maailman tehtaaksi ja globaaliksi voimalaitokseksi. Tänä aikana institutionaaliset tyhjät tilat ja yhteiskunnallisen paradigman muuttuminen suunnitelmataloudesta valtiojohtoiseen kapitalismiin antoivat mahdollisuuden (modernin ajan) “pimeän puolen" ja / tai "pimeän (syvän) (korkeataide-) maailman" muotoutumiseen Kiinan nousevassa kulttuuritaloudessa. Katsottaessa Sinosfäärin monimutkaista, yhteenkietoutunutta historiaa globaalista perpektiivistä, tämä tutkimus käyttää innovatiivista, Mignolon postkolonialistiseen kritiikkiin ja McLuhanin mediateoriaan perustuvaa lähestymistapaa, tutkii taidehistorian kolmea keskeistä osa-aluetta -, markkinoiden, politiikan ja sukupuolen (yhteiskunnallisesti merkityksellisen)- yhdessä viiden itsenäisellä mutta toisiinsa liittyvän alatutkimuksen kanssa, jotka keskittyvät (1) ulkomaisten toimijoiden verkoston (epä) suoriin sijoituksiin kiinalaiseen ´nykytaidepeliin´, (2) valorisaatioprosessiin - arvon määrittely, arvonlisäys ja arvoketju - taideteollisuuden ekosysteemissä, (3) talouspoliittisten järjestelmien ja (nyky)taiteen käytön välisiin suhteisiin, (4) kolonialistiseen tapaan nähdä Muiden taidetta ja kulttuuria (5) sukupuolten tasa-arvoon modernin Kiinan taidehistoriassa. Tutkimustulokset ja päätelmät tukevat väitettä että ´Kiinalainen nykytaide on kolonialistisen viestin välittäjä´- väite joka on pätee samalla tavoin muihin ei-länsimaisiin traditioihin, kuten Kaakkois-Aasiaan tai Lähi-itään, jotka kohtaavat globalisoituneen markkinasuuntautuneen uusliberalismin ja/tai uuskolonisaation.


YSO-asiasanatnykytaidetaidekauppakulttuuripolitiikkataidepolitiikkayhteiskuntakehitysglobalisaatiodekolonisaatiouusliberalismifeminismiulkomaiset investoinnittaidehistoriaväitöskirjat

Vapaat asiasanatKiina; museofenomenologia


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:26