G5 Artikkeliväitöskirja
The darker side of contemporary art in China : market, politics, gender (2022)
Wang, S. (2022). The darker side of contemporary art in China : market, politics, gender [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 473. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8965-1
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Wang, Shuchen
eISBN: 978-951-39-8965-1
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 473
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (87 sivua, 87 sivua useina numerointijaksoina, 5 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8965-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Kiinan avautumispolitiikan ja Kiinalaisen unelman “yksi vyöhyke, yksi tie” (Road and Belt Inititive) -aloitteen välillä kiinalainen nykytaide (CCA) on kiteyttänyt maan voimakkaan kasvun maatalousyhteiskunnasta maailman tehtaaksi ja globaaliksi voimalaitokseksi. Tänä aikana institutionaaliset tyhjät tilat ja yhteiskunnallisen paradigman muuttuminen suunnitelmataloudesta valtiojohtoiseen kapitalismiin antoivat mahdollisuuden (modernin ajan) “pimeän puolen" ja / tai "pimeän (syvän) (korkeataide-) maailman" muotoutumiseen Kiinan nousevassa kulttuuritaloudessa. Katsottaessa Sinosfäärin monimutkaista, yhteenkietoutunutta historiaa globaalista perpektiivistä, tämä tutkimus käyttää innovatiivista, Mignolon postkolonialistiseen kritiikkiin ja McLuhanin mediateoriaan perustuvaa lähestymistapaa, tutkii taidehistorian kolmea keskeistä osa-aluetta -, markkinoiden, politiikan ja sukupuolen (yhteiskunnallisesti merkityksellisen)- yhdessä viiden itsenäisellä mutta toisiinsa liittyvän alatutkimuksen kanssa, jotka keskittyvät (1) ulkomaisten toimijoiden verkoston (epä) suoriin sijoituksiin kiinalaiseen ´nykytaidepeliin´, (2) valorisaatioprosessiin - arvon määrittely, arvonlisäys ja arvoketju - taideteollisuuden ekosysteemissä, (3) talouspoliittisten järjestelmien ja (nyky)taiteen käytön välisiin suhteisiin, (4) kolonialistiseen tapaan nähdä Muiden taidetta ja kulttuuria (5) sukupuolten tasa-arvoon modernin Kiinan taidehistoriassa. Tutkimustulokset ja päätelmät tukevat väitettä että ´Kiinalainen nykytaide on kolonialistisen viestin välittäjä´- väite joka on pätee samalla tavoin muihin ei-länsimaisiin traditioihin, kuten Kaakkois-Aasiaan tai Lähi-itään, jotka kohtaavat globalisoituneen markkinasuuntautuneen uusliberalismin ja/tai uuskolonisaation.
YSO-asiasanat: nykytaide; taidekauppa; kulttuuripolitiikka; taidepolitiikka; yhteiskuntakehitys; globalisaatio; dekolonisaatio; uusliberalismi; feminismi; ulkomaiset investoinnit; taidehistoria; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: Kiina; museofenomenologia
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022