G5 Artikkeliväitöskirja
Effects of social exclusion, observational learning, and oxytocin on fear learning and generalization : evidence from behavioral and brain activity studies (2022)
Sosiaalisen syrjinnän, sosiaalisen oppimisen ja oksitosiinin vaikutukset pelon oppimiseen ja yleistymiseen: todisteita käyttäytymis- ja aivoaktiivisuustutkimuksista


Dou, H. (2022). Effects of social exclusion, observational learning, and oxytocin on fear learning and generalization : evidence from behavioral and brain activity studies [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 493. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9024-4


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatDou, Haoran

eISBN978-951-39-9024-4

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2022

Sarjan numero493

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (85 sivua, 38 sivua useina numerointijaksoina, 5 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9024-4

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Pelon oppimisessa neutraali ärsyke opitaan yhdistämään uhkaan. Pelon yleistymisessä taas pelkoreaktiot siirtyvät ärsykkeisiin, jotka muistuttavat uhkaavia ärsykkeitä. Tutkin kuinka sosiaalinen syrjintä, sosiaalinen pelon oppiminen ja oksitosiini - hormooni, jota erittyy sosiaalisten siteiden muodostuessa - vaikuttavat pelon oppimiseen ja yleistymiseen. Tutkimuksissa käytettiin assosiatiivisen oppimisen koeasetelmaa, jossa tutkittavat opettelivat assosiaatioita ehdollisen ärsykkeen (geometrinen kuvio tai kasvokuva) ja ehdottoman ärsykkeen (sähköisku) välillä. Lisäksi käytettiin pelon yleistymisen tutkimusasetelmaa. Osatutkimus I selvitti kuinka ennen pelon oppimista kokeellisesti tuotettu sosiaalinen syrjintä vaikuttaa pelon oppimiseen ja yleistymiseen. Käyttäytymisvasteet osoittivat, että sosiaalinen syrjintä heikensi pelon oppimista ja tehosti pelkoreaktioita yleistymisärsykkeisiin. Aivojen toiminnalliset lähi-infrapunaspektroskopiamittaukset osoittivat, että mediaalinen prefrontaalinen aivokuori välitti sosiaalisen syrjinnän vaikutusta pelon oppimiseen. Osatutkimus II selvitti vaikuttaako sosiaalinen pelon oppiminen pelon yleistymiseen eri tavalla kuin suora oppiminen. Käyttäytymisvastetulokset osoittivat, että suoraan oppimiseen verrattuna sosiaalinen pelon oppiminen heikensi pelon oppimista ja lisäsi pelkoreaktioita yleistymisärsykkeisiin, jotka olivat samankaltaisia kuin turvallinen ärsyke, jota ei ollut aiemmin yhdistetty sähköiskuun. Aivojen sähköiset jännitevasteet osoittivat, että pelon erottelu ja motivoitunut tarkkaavuus ärsykkeisiin olivat vähentyneet kun pelon oppiminen tapahtui toista ihmistä havainnoimalla verrattuna itse opittuun pelkoon. Osatutkimus III selvitti kuinka pelon oppimisen jälkeen annosteltu oksitosiini vaikuttaa yleistymisärsykkeisiin liittyviin pelkoreaktioihin. Tulokset osoittivat, että oksitosiini vaimensi pelon yleistymistä verrattuna plaseboon. Kokonaisuudessaan tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalinen syrjintä ja sosiaalinen oppiminen lisäävät pelon yleistymistä ja oksitosiinilla on päinvastainen vaikutus. Nämä tulokset lisäävät ymmärrystä sosiaalisten ja hormonaalisten tekijöiden vaikutuksesta liialliseen pelkojen yleistymiseen ja niitä voidaan hyödyntään tulevissa tutkimuksissa, joissa pyritään löytämään menetelmiä liiallisen pelon yleistymisen voittamiseksi.


YSO-asiasanatpelkoärsykkeetehdollistuminenyleistäminensosiaalinen oppiminensyrjäytyminenoksitosiiniaivotutkimusväitöskirjat

Vapaat asiasanatfear generalization; social exclusion; oxytocin; observational fear learning


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:26