G5 Artikkeliväitöskirja
Effects of social exclusion, observational learning, and oxytocin on fear learning and generalization : evidence from behavioral and brain activity studies (2022)
Sosiaalisen syrjinnän, sosiaalisen oppimisen ja oksitosiinin vaikutukset pelon oppimiseen ja yleistymiseen: todisteita käyttäytymis- ja aivoaktiivisuustutkimuksista
Dou, H. (2022). Effects of social exclusion, observational learning, and oxytocin on fear learning and generalization : evidence from behavioral and brain activity studies [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 493. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9024-4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Dou, Haoran
eISBN: 978-951-39-9024-4
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 493
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (85 sivua, 38 sivua useina numerointijaksoina, 5 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9024-4
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Pelon oppimisessa neutraali ärsyke opitaan yhdistämään uhkaan. Pelon yleistymisessä taas pelkoreaktiot siirtyvät ärsykkeisiin, jotka muistuttavat uhkaavia ärsykkeitä. Tutkin kuinka sosiaalinen syrjintä, sosiaalinen pelon oppiminen ja oksitosiini - hormooni, jota erittyy sosiaalisten siteiden muodostuessa - vaikuttavat pelon oppimiseen ja yleistymiseen. Tutkimuksissa käytettiin assosiatiivisen oppimisen koeasetelmaa, jossa tutkittavat opettelivat assosiaatioita ehdollisen ärsykkeen (geometrinen kuvio tai kasvokuva) ja ehdottoman ärsykkeen (sähköisku) välillä. Lisäksi käytettiin pelon yleistymisen tutkimusasetelmaa. Osatutkimus I selvitti kuinka ennen pelon oppimista kokeellisesti tuotettu sosiaalinen syrjintä vaikuttaa pelon oppimiseen ja yleistymiseen. Käyttäytymisvasteet osoittivat, että sosiaalinen syrjintä heikensi pelon oppimista ja tehosti pelkoreaktioita yleistymisärsykkeisiin. Aivojen toiminnalliset lähi-infrapunaspektroskopiamittaukset osoittivat, että mediaalinen prefrontaalinen aivokuori välitti sosiaalisen syrjinnän vaikutusta pelon oppimiseen. Osatutkimus II selvitti vaikuttaako sosiaalinen pelon oppiminen pelon yleistymiseen eri tavalla kuin suora oppiminen. Käyttäytymisvastetulokset osoittivat, että suoraan oppimiseen verrattuna sosiaalinen pelon oppiminen heikensi pelon oppimista ja lisäsi pelkoreaktioita yleistymisärsykkeisiin, jotka olivat samankaltaisia kuin turvallinen ärsyke, jota ei ollut aiemmin yhdistetty sähköiskuun. Aivojen sähköiset jännitevasteet osoittivat, että pelon erottelu ja motivoitunut tarkkaavuus ärsykkeisiin olivat vähentyneet kun pelon oppiminen tapahtui toista ihmistä havainnoimalla verrattuna itse opittuun pelkoon. Osatutkimus III selvitti kuinka pelon oppimisen jälkeen annosteltu oksitosiini vaikuttaa yleistymisärsykkeisiin liittyviin pelkoreaktioihin. Tulokset osoittivat, että oksitosiini vaimensi pelon yleistymistä verrattuna plaseboon. Kokonaisuudessaan tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalinen syrjintä ja sosiaalinen oppiminen lisäävät pelon yleistymistä ja oksitosiinilla on päinvastainen vaikutus. Nämä tulokset lisäävät ymmärrystä sosiaalisten ja hormonaalisten tekijöiden vaikutuksesta liialliseen pelkojen yleistymiseen ja niitä voidaan hyödyntään tulevissa tutkimuksissa, joissa pyritään löytämään menetelmiä liiallisen pelon yleistymisen voittamiseksi.
YSO-asiasanat: pelko; ärsykkeet; ehdollistuminen; yleistäminen; sosiaalinen oppiminen; syrjäytyminen; oksitosiini; aivotutkimus; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: fear generalization; social exclusion; oxytocin; observational fear learning
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022