A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Agency : taking stock of workplace learning research (2022)


Goller, M., & Paloniemi, S. (2022). Agency : taking stock of workplace learning research. In C. Harteis, D. Gijbels, & E. Kyndt (Eds.), Research Approaches on Workplace Learning : Insights from a Growing Field (pp. 3-28). Springer International Publishing. Professional and Practice-based Learning, 31. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_1


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Goller, Michael; Paloniemi, Susanna

Emojulkaisu: Research Approaches on Workplace Learning : Insights from a Growing Field

Emojulkaisun toimittajat: Harteis, Christian; Gijbels, David; Kyndt, Eva

ISBN: 978-3-030-89581-5

eISBN: 978-3-030-89582-2

Lehti tai sarja: Professional and Practice-based Learning

ISSN: 2210-5549

eISSN: 2210-5557

Julkaisuvuosi: 2022

Sarjan numero: 31

Artikkelin sivunumerot: 3-28

Kirjan kokonaissivumäärä: 456

Kustantaja: Springer International Publishing

Julkaisumaa: Sveitsi

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_1

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Julkaisukanava ei ole avoin

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83853


Tiivistelmä

This chapter presents a discussion of the concept of agency. Agency is understood as a multifaceted construct describing the idea that human beings make choices, act on these choices, and thereby exercise influence on their own lives as well as their environment. We argue that the concept is discussed from three different perspectives in the literature—transformational, dispositional, and relational—that are each related to learning and development in work contexts. These perspectives do not reflect incompatible positions but rather different aspects of the same phenomena. The chapter also offers an avenue of insight into empirical studies that employ agency as a central concept as well as discussions about concepts that closely overlap with ideas of human beings as agents of power and influence.


YSO-asiasanat: toimijuus; oppiminen; ammatillinen kehitys; proaktiivisuus; itseohjautuvuus; työelämä; työpaikat

Vapaat asiasanat: agency; workplace learning; professional development; proactivity; self-direction


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 2


Viimeisin päivitys 2022-11-11 klo 10:54