A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
“Cute Goddess is Actually an Aunty” : The Evasive Middle-Aged Woman Streamer and Normative Performances of Femininity in Video Game Streaming (2022)
Ruotsalainen, M. (2022). “Cute Goddess is Actually an Aunty” : The Evasive Middle-Aged Woman Streamer and Normative Performances of Femininity in Video Game Streaming. Television and New Media, 23(5), 487-497. https://doi.org/10.1177/15274764221080962
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ruotsalainen, Maria
Lehti tai sarja: Television and New Media
ISSN: 1527-4764
eISSN: 1552-8316
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 08.03.2022
Volyymi: 23
Lehden numero: 5
Artikkelin sivunumerot: 487-497
Kustantaja: SAGE Publications
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1177/15274764221080962
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80278
Tiivistelmä
In this paper the focus is on the representations of “middle-aged” or “aging” women streamers in western media. I analyze discussions in Western online media around a case of Chinese DouYu live-streamer. “Qiaobiluo Dianxia,” as her streamer name goes, became a topic in Western media after a glitch in her live stream revealed her to be a middle-aged woman, rather than young woman she was assumed to be. The discussions are analyzed with critical discourse analysis. It is argued that the aging bodies of women, both their presence and absence, should be read and understood through toxic gaming culture and geek masculinity and the hegemonic discourse they constitute.
YSO-asiasanat: pelikulttuuri; videopelit; nettivideot; suoratoistopalvelut; sukupuoli; sukupuoliroolit; naisellisuus; ikä; diskurssianalyysi
Vapaat asiasanat: streaming; video games; gender; critical discourse analysis; age; Twitch
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö
- Koskimaa, Raine
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 3