A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The brighter side of materialism : Managing impressions on social media for higher social capital (2022)
Tuominen, J., Rantala, E., Reinikainen, H., Luoma-aho, V., & Wilska, T.-A. (2022). The brighter side of materialism : Managing impressions on social media for higher social capital. Poetics, 92, Article 101651. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101651
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tuominen, Jesse; Rantala, Eero; Reinikainen, Hanna; Luoma-aho, Vilma; Wilska, Terhi-Anna
Lehti tai sarja: Poetics
ISSN: 0304-422X
eISSN: 1872-7514
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 92
Artikkelinumero: 101651
Kustantaja: Elsevier BV
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101651
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80164
Tiivistelmä
Individuals adjust their behavior on social media to varying extent, and commonly in their idealized way. Most studies have focused on the problems associated with materialism and social media use, yet their potential positive contributions remain less clear. In fact, impression management holds potential for both negative and positive: it has been linked with materialistic attitudes, but also increased amounts of self-reported social capital. This study examines how young people's materialistic values connect with status-seeking impression management on social media, and subsequently to social capital, within the same model. Eight hundred Finnish participants aged 15–19 participated in our structured phone survey. We applied structural equation modeling to examine the connections between materialism, impression management, and online social capital. Our findings show that materialism is positively related to impression management, while impression management is positively associated with online social capital. Additionally, we found positive indirect effects between materialism and both bridging and bonding social capital through impression management. In sum, more materialistic young people who engaged in higher impression management had higher amounts of social capital.
YSO-asiasanat: nuoret; nuoret aikuiset; kuluttajakäyttäytyminen; kuluttajuus; kulutuskulttuuri; sosiaalinen asema; sosiaalinen pääoma; sosiaalinen media
Vapaat asiasanat: impression management; social capital; social media; materialism; young people; status-seeking
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- #Agentit -Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
- Digitaalisiksi kuluttajiksi oppimassa. Kuinka parantaa nuorten taloustaitoja teknologisoituvassa kulutusyhteiskunnassa?
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 3