A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Revisiting the role of embedding in Systemic Functional Linguistics : Construing depth in “big texts” (2021)
Szenes, E. (2021). Revisiting the role of embedding in Systemic Functional Linguistics : Construing depth in “big texts”. Finnish Journal of Linguistics, 34, 179-219. https://journal.fi/finjol/article/view/109102
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Szenes, Eszter
Lehti tai sarja: Finnish Journal of Linguistics
eISSN: 2814-4376
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 31.12.2021
Volyymi: 34
Artikkelin sivunumerot: 179-219
Kustantaja: Suomen kielitieteellinen yhdistys
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/finjol/article/view/109102
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80284
Tiivistelmä
This paper is concerned with exploring the role of embedded genres in expanding the meaning potential of long texts, focusing especially on complex tertiary assignments. A significant body of work has evolved in Systemic Functional Linguistics (SFL) on modelling “big texts” as macrogenres since Martin (1994: 29) posed the question how texts “get bigger than a page”. However, based on detailed genre analyses of high-scoring undergraduate business country reports, this paper illustrates that not all big texts are macrogenres made up of elemental genre complexes. Analogising from clause grammar, it will show that these texts unfold through multiple layers of embedded genres in their generic stages. By revisiting current understandings of the occurrence of embedded genres as “a relatively rare phenomenon” (Martin 2012: 002), this paper argues that their role has not been sufficiently considered for understanding lengthy university assignments. By complementing and extending existing research on the analysis and representation of lengthy university assignments, this research provides the missing link in the theoretical conceptualisation of the “nature of big texts” (Martin 1994; 1995) in SFL.
YSO-asiasanat: tekstityypit; genret; tekstianalyysi; funktionaalinen kielitiede
Vapaat asiasanat: oppimistehtävät
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 2. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1