D1 Article in a trade journal
Tuoreita näkökulmia ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun opetukseen koulussa (2022)
Fagerlund, J. (2022). Tuoreita näkökulmia ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun opetukseen koulussa. Dimensio-lehti, 10.3.2022. https://dimensiolehti.fi/tuoreita-nakokulmia-ohjelmoinnin-ja-ohjelmoinnillisen-ajattelun-opetukseen-koulussa/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Fagerlund, Janne
Journal or series: Dimensio-lehti
eISSN: 2669-8382
Publication year: 2022
Publication date: 10/03/2022
Volume: 10.3.2022
Publisher: Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://dimensiolehti.fi/tuoreita-nakokulmia-ohjelmoinnin-ja-ohjelmoinnillisen-ajattelun-opetukseen-koulussa/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Abstract
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 toi ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun ensi kertaa yleissivistävän kasvatuksen kenttään oppiaineita läpäisevästi. Vaikka näitä kaikille opettajille yhteisiksi tarkoitettuja aihepiirejä on pyritty kehittämään ja kouluttamaan aktiivisesti, ne ovat haastaneet kouluja tutkitusti paljon. Nyt opetussuunnitelmakauden noin puolessa välissä on hyvä hetki pysähtyä tarkastelemaan mennyttä ja pohtia kriittisesti, miksi oikeastaan opetammekaan koululaisille näistä aiheista.
Keywords: programming; problem solving; digitalisation; multiliteracy; primary and lower secondary education; curricula
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2022