B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Cross-national achievement surveys and educational monitoring in Finland (2022)


Harju-Luukkainen, H. K., Sulkunen, S., & Maunula, M. (2022). Cross-national achievement surveys and educational monitoring in Finland. In L. Volante, S. V. Schnepf, & D. A. Klinger (Eds.), Cross-National Achievement Surveys for Monitoring Educational Outcomes : Policies, Practices and Political Reforms within the European Union (pp. 136-152). European Commission. EUR : Scientific and technical research series. https://doi.org/10.2760/59628


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Sulkunen, Sari; Maunula, Minna

Emojulkaisu: Cross-National Achievement Surveys for Monitoring Educational Outcomes : Policies, Practices and Political Reforms within the European Union

Emojulkaisun toimittajat: Volante, Louis; Schnepf, Sylke V.; Klinger, Don A.

ISBN: 978-92-76-22353-5

eISBN: 978-92-76-22352-8

Lehti tai sarja: EUR : Scientific and technical research series

ISSN: 1018-5593

eISSN: 1831-9424

Julkaisuvuosi: 2022

Artikkelin sivunumerot: 136-152

Kirjan kokonaissivumäärä: 242

Kustantaja: European Commission

Julkaisumaa: Luxemburg

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.2760/59628

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80292


Tiivistelmä

This chapter provides information on results of international achievement surveys and their use in monitoring educational outcomes in Finland. The educational monitoring system in Finland differs from that of many other countries. So far, little attention has been paid to its lack of standardised measurements and official control. Furthermore, Finnish education policies are strongly driven not by the aim to reach high rankings in international assessments but rather by the emphasis on quality and equity of education. This chapter describes the Finnish education system, its core curriculum for basic education and teacher training. We also review international achievement survey results and the education policy monitoring of the country in general. At the end of the chapter, we take a closer look at some monitoring results that have had an impact on political reforms and policy changes.


YSO-asiasanat: koulutus; koulutuspolitiikka; koulutusjärjestelmät; kansainvälinen vertailu; oppimistulokset; PISA-tutkimus; perusopetus; opetussuunnitelmat; opettajankoulutus; arviointi

Vapaat asiasanat: Suomi; koulutuksen arviointi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 14:00