B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Cross-national achievement surveys and educational monitoring in Finland (2022)
Harju-Luukkainen, H. K., Sulkunen, S., & Maunula, M. (2022). Cross-national achievement surveys and educational monitoring in Finland. In L. Volante, S. V. Schnepf, & D. A. Klinger (Eds.), Cross-National Achievement Surveys for Monitoring Educational Outcomes : Policies, Practices and Political Reforms within the European Union (pp. 136-152). European Commission. EUR : Scientific and technical research series. https://doi.org/10.2760/59628
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Sulkunen, Sari; Maunula, Minna
Emojulkaisu: Cross-National Achievement Surveys for Monitoring Educational Outcomes : Policies, Practices and Political Reforms within the European Union
Emojulkaisun toimittajat: Volante, Louis; Schnepf, Sylke V.; Klinger, Don A.
ISBN: 978-92-76-22353-5
eISBN: 978-92-76-22352-8
Lehti tai sarja: EUR : Scientific and technical research series
ISSN: 1018-5593
eISSN: 1831-9424
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 136-152
Kirjan kokonaissivumäärä: 242
Kustantaja: European Commission
Julkaisumaa: Luxemburg
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.2760/59628
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80292
Tiivistelmä
This chapter provides information on results of international achievement surveys and their use in monitoring educational outcomes in Finland. The educational monitoring system in Finland differs from that of many other countries. So far, little attention has been paid to its lack of standardised measurements and official control. Furthermore, Finnish education policies are strongly driven not by the aim to reach high rankings in international assessments but rather by the emphasis on quality and equity of education. This chapter describes the Finnish education system, its core curriculum for basic education and teacher training. We also review international achievement survey results and the education policy monitoring of the country in general. At the end of the chapter, we take a closer look at some monitoring results that have had an impact on political reforms and policy changes.
YSO-asiasanat: koulutus; koulutuspolitiikka; koulutusjärjestelmät; kansainvälinen vertailu; oppimistulokset; PISA-tutkimus; perusopetus; opetussuunnitelmat; opettajankoulutus; arviointi
Vapaat asiasanat: Suomi; koulutuksen arviointi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022