A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
What's in it for me and you? : Exploring managerial perceptions of employees' work-related social media use (2022)


Pekkala, K., Auvinen, T., Sajasalo, P., & Valentini, C. (2022). What's in it for me and you? : Exploring managerial perceptions of employees' work-related social media use. Employee Relations, 44(7), 46-62. https://doi.org/10.1108/er-12-2020-0518


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pekkala, Kaisa; Auvinen, Tommi; Sajasalo, Pasi; Valentini, Chiara

Lehti tai sarja: Employee Relations

ISSN: 0142-5455

eISSN: 1758-7069

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 15.03.2022

Volyymi: 44

Lehden numero: 7

Artikkelin sivunumerot: 46-62

Kustantaja: Emerald

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1108/er-12-2020-0518

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80265


Tiivistelmä

Purpose -- This study focuses on managers' perceptions of employees' communicative role in social media, and explores the changes in the contractual nature of employment relations in mediatized workplaces in which the boundaries of professional and private life are becoming more fluid. -- Design/methodology/approach -- A qualitative approach was employed to explore this relatively new phenomenon. The data, comprising 24 interviews with managers responsible for corporate communication and human resources in knowledge-intensive organizations, was thematically analysed. -- Findings -- The analysis shows that employees' work-related social media use creates new types of exchanges and dependencies between an organization and individual employees, which relate to employees' representation, knowledge and networks. -- Originality/value -- The study is among the first to examine the exchanges and dependencies in an employment relationship that emerge from increased use of social media for professional purposes.


YSO-asiasanat: yhteisöviestintä; ulkoinen viestintä; työntekijät; johtajat; sosiaalinen media; tietotyö; työelämän suhteet; viestintäpsykologia

Vapaat asiasanat: social media; psychological contract; knowledge work; employment relationship; employees' communication behaviour


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 14:35