A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Understanding teachers’ mental models of collaboration to enhance the learning community (2022)


Toikka, T., & Tarnanen, M. (2022). Understanding teachers’ mental models of collaboration to enhance the learning community. Educational Studies, Early online. https://doi.org/10.1080/03055698.2022.2052809


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Toikka, Teppo; Tarnanen, Mirja

Lehti tai sarja: Educational Studies

ISSN: 0305-5698

eISSN: 1465-3400

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 21.03.2022

Volyymi: Early online

Kustantaja: Routledge

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1080/03055698.2022.2052809

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80403


Tiivistelmä

This study examined representations of Finnish basic education teachers’ mental models of collaboration to reveal the background features that enable or hinder changes in a school community and teacher collaboration. In this case study, we explored 41 teachers’ mental models of collaboration in a one-school community to identify and understand the features that enhance or challenge collaboration. The findings raise the question of how collaboration can support a school’s transition to a unified comprehensive school, when teachers are accustomed to working alone with a strong sense of autonomy and diverse mental models of collaboration. The findings revealed that collaboration is mainly limited to planning and sharing ideas and that teachers’ involvement in administrative work limits pedagogical discussions between teachers. Our findings suggest that the mental models examined may play a crucial role in building a school’s collaborative culture, promoting curriculum principles and developing a learning community.


YSO-asiasanat: opettajat; yhteistyö; yhteisöllisyys; vuorovaikutus; oppimisympäristö; kouluyhteisö; opettajuus; mentaaliset ominaisuudet; koululaitos; perusopetus; kehittäminen

Vapaat asiasanat: mental models; collaboration; learning community; school development


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2023-03-04 klo 09:00