A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Understanding teachers’ mental models of collaboration to enhance the learning community (2022)
Toikka, T., & Tarnanen, M. (2022). Understanding teachers’ mental models of collaboration to enhance the learning community. Educational Studies, Early online. https://doi.org/10.1080/03055698.2022.2052809
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Toikka, Teppo; Tarnanen, Mirja
Lehti tai sarja: Educational Studies
ISSN: 0305-5698
eISSN: 1465-3400
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 21.03.2022
Volyymi: Early online
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/03055698.2022.2052809
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80403
Tiivistelmä
This study examined representations of Finnish basic education teachers’ mental models of collaboration to reveal the background features that enable or hinder changes in a school community and teacher collaboration. In this case study, we explored 41 teachers’ mental models of collaboration in a one-school community to identify and understand the features that enhance or challenge collaboration. The findings raise the question of how collaboration can support a school’s transition to a unified comprehensive school, when teachers are accustomed to working alone with a strong sense of autonomy and diverse mental models of collaboration. The findings revealed that collaboration is mainly limited to planning and sharing ideas and that teachers’ involvement in administrative work limits pedagogical discussions between teachers. Our findings suggest that the mental models examined may play a crucial role in building a school’s collaborative culture, promoting curriculum principles and developing a learning community.
YSO-asiasanat: opettajat; yhteistyö; yhteisöllisyys; vuorovaikutus; oppimisympäristö; kouluyhteisö; opettajuus; mentaaliset ominaisuudet; koululaitos; perusopetus; kehittäminen
Vapaat asiasanat: mental models; collaboration; learning community; school development
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Uutta luova asiantuntijuus - opettajien perus- ja täydennyskoulutusta siltaamassa
- Tarnanen, Mirja
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 1