D5 Textbook, professional manual or guide
Tavallisen erityinen lapsi : onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa (2022)
Määttä, P., & Rantala, A. (2022). Tavallisen erityinen lapsi : onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa (3., uudistettu painos.). PS-kustannus.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Määttä, Paula; Rantala, Anja
ISBN: 978-952-370-261-5
Edition: 3., uudistettu painos
Publication year: 2022
Number of pages in the book: 320
Publisher: PS-kustannus
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Perheen ja ammattikasvattajien yhteistyö virittyy yleensä vain silloin, kun lapsen kehityksestä huolestutaan. Tällöinkin vastuu mieluusti siirretään erityisasiantuntijoille. Kun lapset luokitellaan erityisiksi, arjen asiantuntijat — vanhemmat — ohitetaan.
Tavallinen lapsuus ilman leimaamista ja muista lapsista erilleen joutumista kuuluu kaikille. Tässä kirjassa tavallisen erityisiin lapsiin kuuluvat myös ne lapset, joilla on lääketieteellinen diagnoosi. Kirjassa tarkastellaan lapsen kehityksen huolenaiheita, kehitysympäristöjen moninaisuutta ja yhteistyön pelisääntöjä. Samalla tuodaan esille hyväksi havaittuja yhdessä tekemisen toimintamalleja. Kodin, päivähoidon ja koulun arjesta syntyy lapsuus, jonka rakentamiseen tarvitaan yhteistyötä ja kunkin osapuolen asiantuntemusta. Kirjan avulla ammattikasvattaja havaitsee, että erityinen onkin tavallista. Hänen uskonsa omiin mahdollisuuksiin työskennellä kaikkien lasten kanssa lisääntyy.
Uudistetussa painoksessa on huomioitu muun muassa uudet tutkimustiedot perheen arjesta, lapsen tuen tarpeista ja yhteistyön käytänteistä sekä lainsäädännön ja käsitteiden muutokset.
Keywords: children (age groups); development (passive); child development; learning; children with special needs; special education (upbringing); day care; early childhood education and care; families with children; growing environment; families; forms of support; operations models; cooperation (general); ECEC partnership; home-school collaboration; parent-child relationship; adults; schools (educational institutions); liability; legislation
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022