D5 Textbook, professional manual or guide
Tavallisen erityinen lapsi : onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa (2022)


Määttä, P., & Rantala, A. (2022). Tavallisen erityinen lapsi : onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa (3., uudistettu painos.). PS-kustannus.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsMäättä, Paula; Rantala, Anja

ISBN 978-952-370-261-5

Edition3., uudistettu painos

Publication year2022

Number of pages in the book320

PublisherPS-kustannus

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessNot open

Publication channel open access


Abstract

Miksi on päädytty puhumaan erityisistä lapsista ja kadotettu heidän tavallinen lapsuutensa?

Perheen ja ammattikasvattajien yhteistyö virittyy yleensä vain silloin, kun lapsen kehityksestä huolestutaan. Tällöinkin vastuu mieluusti siirretään erityisasiantuntijoille. Kun lapset luokitellaan erityisiksi, arjen asiantuntijat — vanhemmat — ohitetaan.

Tavallinen lapsuus ilman leimaamista ja muista lapsista erilleen joutumista kuuluu kaikille. Tässä kirjassa tavallisen erityisiin lapsiin kuuluvat myös ne lapset, joilla on lääketieteellinen diagnoosi. Kirjassa tarkastellaan lapsen kehityksen huolenaiheita, kehitysympäristöjen moninaisuutta ja yhteistyön pelisääntöjä. Samalla tuodaan esille hyväksi havaittuja yhdessä tekemisen toimintamalleja. Kodin, päivähoidon ja koulun arjesta syntyy lapsuus, jonka rakentamiseen tarvitaan yhteistyötä ja kunkin osapuolen asiantuntemusta. Kirjan avulla ammattikasvattaja havaitsee, että erityinen onkin tavallista. Hänen uskonsa omiin mahdollisuuksiin työskennellä kaikkien lasten kanssa lisääntyy.

Uudistetussa painoksessa on huomioitu muun muassa uudet tutkimustiedot perheen arjesta, lapsen tuen tarpeista ja yhteistyön käytänteistä sekä lainsäädännön ja käsitteiden muutokset.


Keywordschildren (age groups)development (passive)child developmentlearningchildren with special needsspecial education (upbringing)day careearly childhood education and carefamilies with childrengrowing environmentfamiliesforms of supportoperations modelscooperation (general)ECEC partnershiphome-school collaborationparent-child relationshipadultsschools (educational institutions)liabilitylegislation


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2022


Last updated on 2024-03-04 at 18:26