G5 Artikkeliväitöskirja
Teachers’ practices and competence to assess students’ academic skills in primary school (2022)
Opettajien arviointimenetelmät ja arviointiosaaminen oppilaiden akateemisten taitojen arvioinnissa alakoulussa
Virinkoski, R. (2022). Teachers’ practices and competence to assess students’ academic skills in primary school [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 495. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9032-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Virinkoski, Riitta
eISBN: 978-951-39-9032-9
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 495
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (81 sivua, 37 sivua useina numerointijaksoina, 4 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9032-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Lisätietoja: Osatutkimusten aineistot olivat peräisin kahdesta suomalaisesta pitkittäistutkimuksesta: Lapsen Kielen Kehitys (LKK) ja Alkuportaat.
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa käsiteltiin alakoulun opettajien akateemisten taitojen arviointimenetelmiä, arviointien tarkkuutta sekä osa-aikaisen erityisopetuksen keston vaikutusta oppilaiden taitojen kehittymiseen. Tavoitteena oli tutkia luokan- ja erityisopettajien arviointimenetelmiä, eli laadullista arviointia, testiarviointia ja opetussuunnitelmapohjaista arviointia, ja kykyä arvioida oppilaiden lukutaitoa ensimmäisellä ja kuudennella (vain erityisopettajat) luokalla sekä 1-4-luokkien oppilaiden akateemisten taitojen kehityksen ja osa-aikaisen erityisopetuksen syiden ja keston välistä suhdetta. Osatutkimusten aineistot olivat peräisin kahdesta suomalaisesta pitkittäistutkimuksesta: Lapsen Kielen Kehitys (LKK) ja Alkuportaat. Otokset osatutkimuksissa olivat 103 opettajaa ja 113 oppilasta luokalla 1 (tutkimus I), 29 opettajaa ja 55 oppilasta luokalla 6 (tutkimus II) sekä 35 opettajaa ja 130 oppilasta luokka-asteilla 1–4 (tutkimus III). Aineisto koostui opettajien kyselylomakkeista, opettajien tekemistä oppilasarvioista ja oppilaiden lukutaidon ja matematiikan testituloksista. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen. Tulokset osoittivat, että 1. luokalla luokanopettajat käyttivät vain yhtä arviointimenetelmää, erityisopettajat puolestaan yleensä kahta menetelmää. Erityisopettajat (tutkimus II) suosivat useita arviointitapoja, mutta laadullisia menetelmiä pidettiin tärkeimpänä. Opettajien arvioiden ja oppilaiden testitulosten väliset yhteydet olivat enimmäkseen kohtalaisia, ja ikätasolle tyypillisesti suoriutuvat oppilaat tunnistettiin paremmin kuin lukemisessaan vaikeuksia kohtaavat oppilaat, paitsi että Alkuportaiden erityisopettajat tunnistivat kaikki 1. luokan oppilaat, joilla oli riski lukivaikeuksiin. Kuudennella luokalla erityisopettajien oli vaikeinta tunnistaa oppilaita, jotka suoriutuivat ikätasolle tyypillisesti luetun ymmärtämisessä. Lukemisen ja matematiikan taitojen kehitys luokilla 1-4 oli hitaampaa pitkäkestoisen erityisopetuksen tukiryhmässä verrattuna kahteen muuhun ryhmään (tutkimus III). Tulokset osoittivat, että kokonaisvaltaisen näkemyksen saamiseksi oppilaiden akateemisista taidoista erilaisia arviointimenetelmiä tulee käyttää monipuolisesti. Lisäksi riskin tai oppimisvaikeuden tunnistamisen jälkeen olisi kiinnitettävä enemmän huomiota taitojen kehityksen seurantaan.
YSO-asiasanat: luokanopettajat; erityisopettajat; oppilasarviointi; arviointimenetelmät; tarkkuus; oppimisvaikeudet; lukihäiriöt; alakoululaiset; erityisopetus; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: teacher assessment; accuracy; part-time special education; learning difficulties; academic skill development; primary school students
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- LUKILOKI 2: luku- ja kirjoitustaidon opetuksen ja oppimisen koulutusohjelma
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Opetushallitus
- LUKILOKI: luku - ja kirjoitustaidon opetuksen ja oppimisen koulutusohjelma
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Opetushallitus
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022