G5 Artikkeliväitöskirja
Teachers’ practices and competence to assess students’ academic skills in primary school (2022)
Opettajien arviointimenetelmät ja arviointiosaaminen oppilaiden akateemisten taitojen arvioinnissa alakoulussa


Virinkoski, R. (2022). Teachers’ practices and competence to assess students’ academic skills in primary school [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 495. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9032-9


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatVirinkoski, Riitta

eISBN978-951-39-9032-9

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2022

Sarjan numero495

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (81 sivua, 37 sivua useina numerointijaksoina, 4 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9032-9

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

LisätietojaOsatutkimusten aineistot olivat peräisin kahdesta suomalaisesta pitkittäistutkimuksesta: Lapsen Kielen Kehitys (LKK) ja Alkuportaat.


Tiivistelmä

Tässä väitöskirjassa käsiteltiin alakoulun opettajien akateemisten taitojen arviointimenetelmiä, arviointien tarkkuutta sekä osa-aikaisen erityisopetuksen keston vaikutusta oppilaiden taitojen kehittymiseen. Tavoitteena oli tutkia luokan- ja erityisopettajien arviointimenetelmiä, eli laadullista arviointia, testiarviointia ja opetussuunnitelmapohjaista arviointia, ja kykyä arvioida oppilaiden lukutaitoa ensimmäisellä ja kuudennella (vain erityisopettajat) luokalla sekä 1-4-luokkien oppilaiden akateemisten taitojen kehityksen ja osa-aikaisen erityisopetuksen syiden ja keston välistä suhdetta. Osatutkimusten aineistot olivat peräisin kahdesta suomalaisesta pitkittäistutkimuksesta: Lapsen Kielen Kehitys (LKK) ja Alkuportaat. Otokset osatutkimuksissa olivat 103 opettajaa ja 113 oppilasta luokalla 1 (tutkimus I), 29 opettajaa ja 55 oppilasta luokalla 6 (tutkimus II) sekä 35 opettajaa ja 130 oppilasta luokka-asteilla 1–4 (tutkimus III). Aineisto koostui opettajien kyselylomakkeista, opettajien tekemistä oppilasarvioista ja oppilaiden lukutaidon ja matematiikan testituloksista. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen. Tulokset osoittivat, että 1. luokalla luokanopettajat käyttivät vain yhtä arviointimenetelmää, erityisopettajat puolestaan yleensä kahta menetelmää. Erityisopettajat (tutkimus II) suosivat useita arviointitapoja, mutta laadullisia menetelmiä pidettiin tärkeimpänä. Opettajien arvioiden ja oppilaiden testitulosten väliset yhteydet olivat enimmäkseen kohtalaisia, ja ikätasolle tyypillisesti suoriutuvat oppilaat tunnistettiin paremmin kuin lukemisessaan vaikeuksia kohtaavat oppilaat, paitsi että Alkuportaiden erityisopettajat tunnistivat kaikki 1. luokan oppilaat, joilla oli riski lukivaikeuksiin. Kuudennella luokalla erityisopettajien oli vaikeinta tunnistaa oppilaita, jotka suoriutuivat ikätasolle tyypillisesti luetun ymmärtämisessä. Lukemisen ja matematiikan taitojen kehitys luokilla 1-4 oli hitaampaa pitkäkestoisen erityisopetuksen tukiryhmässä verrattuna kahteen muuhun ryhmään (tutkimus III). Tulokset osoittivat, että kokonaisvaltaisen näkemyksen saamiseksi oppilaiden akateemisista taidoista erilaisia arviointimenetelmiä tulee käyttää monipuolisesti. Lisäksi riskin tai oppimisvaikeuden tunnistamisen jälkeen olisi kiinnitettävä enemmän huomiota taitojen kehityksen seurantaan.


YSO-asiasanatluokanopettajaterityisopettajatoppilasarviointiarviointimenetelmättarkkuusoppimisvaikeudetlukihäiriötalakoululaiseterityisopetusväitöskirjat

Vapaat asiasanatteacher assessment; accuracy; part-time special education; learning difficulties; academic skill development; primary school students


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:27