G5 Artikkeliväitöskirja
Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen (2022)
Motivation, learning difficulties and graduation in vocational education and training
Salmi, E. (2022). Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 499. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9055-8
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Salmi, Elisa
eISBN: 978-951-39-9055-8
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 499
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (87 sivua, 73 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9055-8
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjatutkimuksessa tarkasteltiin, miten ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden erilaiset motivaatioprofiilit ja oppimisvaikeudet erikseen ja miten ne yhdessä ovat yhteydessä ammatillisten opintojen loppuun suorittamiseen ja millaisia käsityksiä opiskelijoilla on itsestään oppijoina. Tutkimus I osoitti opiskelijoiden jakautuvan motivaation osalta kolmeen motivaatioprofiiliryhmään. Autonomiselle profiilille (29 %) oli ominaista korkea autonominen motivaatio ja tehtäväsuuntautuneisuus. Monitahoiselle profiilille (28 %) ominaista oli kontrolloidun motivaation korkea taso ja vähäinen tehtäväsuuntautuneisuus. Tehtäviä välttelevää profiilia (n. 42 %) luonnehti alhainen sekä autonominen että kontrolloitu motivaatio ja korkea tehtävien välttely. Oppimisvaikeuksia oli kaikissa ryhmissä, mutta tilastollisesti ne olivat yliedustettuina monitahoisessa ja tehtäviä välttelevässä profiiliryhmässä. Tulokset osoittivat, että oppimisvaikeudet yksin eivät estä opintojen loppuun saattamista. Jos vaikeuksiin liittyy heikentynyt opiskelumotivaatio, valmistuminen on epätodennäköistä. Tutkimuksessa II tarkasteltiin, miten opiskelijat, joilla oli oppimisvaikeuksia ja jotka eroavat toisistaan motivoituneisuudessa, saavat opintonsa suoritettua. Selvisi, että jos opiskelijalla oli heikko motivaatio ja oppimisvaikeuksia, valmistumatta jääminen tavoiteajassa oli tilastollisesti todennäköistä. Vaikka kaikki tutkituista olivat heikosti opiskeluun motivoituneita, heidän käsityksensä itsestään oppijana vaihteli suuresti omaa yrittämistä korostavista opiskelijoista oppimisen vaikeuksien lannistamiin opiskelijoihin. Tutkimuksessa III kysyttiin, millaisia motivaation lähteitä keskeyttämisriskissä olevilla opiskelijoilla oli. Sitoutuneimmat olivat vastuulliset toimijat ja velvollisuudesta työskentelevät. Vastaavasti sitoutumisen opintoihin ollessa heikkoa, opiskelijat puhuivat uupumisesta opiskelun haasteisiin ja tiukasta sitoutumisesta kilpaileviin vastuisiin. Ristiriitainen suhtautuminen opiskeluun ilmeni opiskelijoiden kertomuksissa henkilökohtaisena tunteiden ohjailuna tai sosiaalisena orientoitumisena.
YSO-asiasanat: nuoret; ammatillinen koulutus; valmistuminen; opiskelumotivaatio; oppimisvaikeudet; oppimiskäsitykset; sitouttaminen; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: motivation; learning difficulties; graduation; vocational education and training; adolescent
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022