G5 Artikkeliväitöskirja
Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen (2022)
Motivation, learning difficulties and graduation in vocational education and training


Salmi, E. (2022). Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 499. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9055-8


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSalmi, Elisa

eISBN978-951-39-9055-8

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2022

Sarjan numero499

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (87 sivua, 73 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9055-8

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tässä väitöskirjatutkimuksessa tarkasteltiin, miten ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden erilaiset motivaatioprofiilit ja oppimisvaikeudet erikseen ja miten ne yhdessä ovat yhteydessä ammatillisten opintojen loppuun suorittamiseen ja millaisia käsityksiä opiskelijoilla on itsestään oppijoina. Tutkimus I osoitti opiskelijoiden jakautuvan motivaation osalta kolmeen motivaatioprofiiliryhmään. Autonomiselle profiilille (29 %) oli ominaista korkea autonominen motivaatio ja tehtäväsuuntautuneisuus. Monitahoiselle profiilille (28 %) ominaista oli kontrolloidun motivaation korkea taso ja vähäinen tehtäväsuuntautuneisuus. Tehtäviä välttelevää profiilia (n. 42 %) luonnehti alhainen sekä autonominen että kontrolloitu motivaatio ja korkea tehtävien välttely. Oppimisvaikeuksia oli kaikissa ryhmissä, mutta tilastollisesti ne olivat yliedustettuina monitahoisessa ja tehtäviä välttelevässä profiiliryhmässä. Tulokset osoittivat, että oppimisvaikeudet yksin eivät estä opintojen loppuun saattamista. Jos vaikeuksiin liittyy heikentynyt opiskelumotivaatio, valmistuminen on epätodennäköistä. Tutkimuksessa II tarkasteltiin, miten opiskelijat, joilla oli oppimisvaikeuksia ja jotka eroavat toisistaan motivoituneisuudessa, saavat opintonsa suoritettua. Selvisi, että jos opiskelijalla oli heikko motivaatio ja oppimisvaikeuksia, valmistumatta jääminen tavoiteajassa oli tilastollisesti todennäköistä. Vaikka kaikki tutkituista olivat heikosti opiskeluun motivoituneita, heidän käsityksensä itsestään oppijana vaihteli suuresti omaa yrittämistä korostavista opiskelijoista oppimisen vaikeuksien lannistamiin opiskelijoihin. Tutkimuksessa III kysyttiin, millaisia motivaation lähteitä keskeyttämisriskissä olevilla opiskelijoilla oli. Sitoutuneimmat olivat vastuulliset toimijat ja velvollisuudesta työskentelevät. Vastaavasti sitoutumisen opintoihin ollessa heikkoa, opiskelijat puhuivat uupumisesta opiskelun haasteisiin ja tiukasta sitoutumisesta kilpaileviin vastuisiin. Ristiriitainen suhtautuminen opiskeluun ilmeni opiskelijoiden kertomuksissa henkilökohtaisena tunteiden ohjailuna tai sosiaalisena orientoitumisena.


YSO-asiasanatnuoretammatillinen koulutusvalmistuminenopiskelumotivaatiooppimisvaikeudetoppimiskäsityksetsitouttaminenväitöskirjat

Vapaat asiasanatmotivation; learning difficulties; graduation; vocational education and training; adolescent


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:27