A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The Role of Teacher Closeness in Emotions and Achievement for Adolescents With and Without Learning Difficulties (2023)
Sainio, P. J., Eklund, K. M., Pakarinen, E. K., & Kiuru, N. H. (2023). The Role of Teacher Closeness in Emotions and Achievement for Adolescents With and Without Learning Difficulties. Learning Disability Quarterly, 46(3), 151-165. https://doi.org/10.1177/07319487221086006
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Sainio, Petra J.; Eklund, Kenneth M.; Pakarinen, Eija K.; Kiuru, Noona H.
Lehti tai sarja: Learning Disability Quarterly
ISSN: 0731-9487
eISSN: 2168-376X
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 02.04.2022
Volyymi: 46
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 151-165
Kustantaja: SAGE Publications
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1177/07319487221086006
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80479
Lisätietoja: This study’s research forms part of the ongoing, overarching study STAIRWAY: From Primary to Secondary School (Ahonen & Kiuru, 2013).
Tiivistelmä
Student–teacher relationships are crucial for adolescents’ adjustment in the school context. The aim of the present study was to examine the role of teacher closeness in academic emotions and achievement among adolescents with and without learning difficulties during the first year in lower secondary school. Students’ learning difficulties (LDs) were identified based on tested reading and math skills. In addition, students evaluated their teacher relationships and rated academic emotions in literacy and math domains. The results indicated that higher teacher closeness was related to increasing positive emotions and increasing literacy achievement during seventh grade, whereas lower levels of teacher closeness were associated with increasing learning-related anger and boredom. The results were mostly similar for students with and without LDs, which indicates that students in general benefit from close teacher relationships during the first year in lower secondary school.
YSO-asiasanat: oppimisvaikeudet; lukutaito; kirjoitustaito; matemaattiset taidot; opettajat; oppilaat; vuorovaikutus; opettaja-oppilassuhde; tunteet; läheisyys; oppimisympäristö
Vapaat asiasanat: learning difficulties; academic emotions; achievement; teacher closeness; at risk; teacher; transition
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden suoritusstrategiat - Yhteydet motivaatioon, temperamenttiin, toiminnanohjaukseen ja akateemiseen kimmoisuuteen
- Hirvonen, Riikka
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 2