A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Assessment conceptions of Finnish pre-service teachers (2022)


Kyttälä, M., Björn, P. M., Rantamäki, M., Lehesvuori, S., Närhi, V., Aro, M., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Assessment conceptions of Finnish pre-service teachers. European Journal of Teacher Education, Early online. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2058927


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kyttälä, Minna; Björn, Piia Maria; Rantamäki, Milla; Lehesvuori, Sami; Närhi, Vesa; Aro, Mikko; Lerkkanen, Marja-Kristiina

Lehti tai sarja: European Journal of Teacher Education

ISSN: 0261-9768

eISSN: 1469-5928

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 31.03.2022

Volyymi: Early online

Kustantaja: Routledge, Taylor & Francis Group

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2058927

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80451


Tiivistelmä

The aim of this quantitative survey study (N = 287) was to investigate the assessment conceptions of three different pre-service teacher groups (classroom teachers, subject teachers and special needs teachers). Assessment conceptions were best described by the following three main factors: 1) assessment of learning, 2) assessment for teaching and learning and 3) assessment as a harmful action. These main factors were clustered into three assessment conception profiles – assessment-cautious, assessment-positive and assessment-critical. Pre-service special needs teachers showed more assessment-oriented conceptions emphasising both the assessment of learning and assessment for learning than the other pre-service teacher groups. However, within every pre-service teacher group, the existing assessment conceptions varied from assessment-positive to assessment-cautious and even assessment-critical. The results are discussed to suggest development in teacher education.


YSO-asiasanat: arviointi; käsitykset; opettajat; luokanopettajat; aineenopettajat; erityisopettajat; opettajankoulutus

Vapaat asiasanat: assessment conceptions; pre-service classroom teacher; pre-service special needs teacher; pre-service subject teacher; teacher education


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 3


Viimeisin päivitys 2023-03-04 klo 09:26