A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The uneven role of users in service innovation performance (2023)


Rubalcaba, L., & Deschryvere, M. (2023). The uneven role of users in service innovation performance. Economics of Innovation and New Technology, 32(7), 953-976. https://doi.org/10.1080/10438599.2022.2053848


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRubalcaba, Luis; Deschryvere, Matthias

Lehti tai sarjaEconomics of Innovation and New Technology

ISSN1043-8599

eISSN1476-8364

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä06.04.2022

Volyymi32

Lehden numero7

Artikkelin sivunumerot953-976

KustantajaRoutledge, Taylor & Francis Group

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/10438599.2022.2053848

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuusJulkaisukanava ei ole avoin


Tiivistelmä

This paper provides a conceptual and empirical framework for analyzing the role of users in innovation and performance at the firm level in the service sector. The theoretical model builds on the user innovation theory in services and proposes to distinguish between different modes and degrees of user participation that may perform differently. The empirical testing is based on a unique dataset from Finland. Results show that not all user engagement led to similar impacts: more active roles versus passive ones have a significant positive relationship with innovation output, but only specific combinations of user orientation and its intensity matter. Besides, no direct significant impacts from user orientation on productivity were found. As a managerial implication, service companies may approach users as co-innovation partners oriented to service quality and customer satisfaction rather than oriented to increase business efficiency.


YSO-asiasanatpalveluttuottavuusinnovaatiotkäyttäjäkeskeinen suunnittelukäyttäjätkäyttäjäkokemuskäyttäjälähtöisyys

Vapaat asiasanatservices; innovation; service innovation; productivity; user orientation; user innovation; open innovation


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:35