A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The uneven role of users in service innovation performance (2023)
Rubalcaba, L., & Deschryvere, M. (2023). The uneven role of users in service innovation performance. Economics of Innovation and New Technology, 32(7), 953-976. https://doi.org/10.1080/10438599.2022.2053848
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Rubalcaba, Luis; Deschryvere, Matthias
Lehti tai sarja: Economics of Innovation and New Technology
ISSN: 1043-8599
eISSN: 1476-8364
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 06.04.2022
Volyymi: 32
Lehden numero: 7
Artikkelin sivunumerot: 953-976
Kustantaja: Routledge, Taylor & Francis Group
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/10438599.2022.2053848
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Julkaisukanava ei ole avoin
Tiivistelmä
This paper provides a conceptual and empirical framework for analyzing the role of users in innovation and performance at the firm level in the service sector. The theoretical model builds on the user innovation theory in services and proposes to distinguish between different modes and degrees of user participation that may perform differently. The empirical testing is based on a unique dataset from Finland. Results show that not all user engagement led to similar impacts: more active roles versus passive ones have a significant positive relationship with innovation output, but only specific combinations of user orientation and its intensity matter. Besides, no direct significant impacts from user orientation on productivity were found. As a managerial implication, service companies may approach users as co-innovation partners oriented to service quality and customer satisfaction rather than oriented to increase business efficiency.
YSO-asiasanat: palvelut; tuottavuus; innovaatiot; käyttäjäkeskeinen suunnittelu; käyttäjät; käyttäjäkokemus; käyttäjälähtöisyys
Vapaat asiasanat: services; innovation; service innovation; productivity; user orientation; user innovation; open innovation
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1