A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Health Education Teachers’ Assessment Conceptions and Practices : Identifying Assessment Profiles (2022)


Paakkari, O., Paakkari, L., Haapala, H., & Hirvensalo, M. (2022). Health Education Teachers’ Assessment Conceptions and Practices : Identifying Assessment Profiles. Educational Assessment, 27(3), 285-299. https://doi.org/10.1080/10627197.2022.2063832


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Paakkari, Olli; Paakkari, Leena; Haapala, Henna; Hirvensalo, Mirja

Lehti tai sarja: Educational Assessment

ISSN: 1062-7197

eISSN: 1532-6977

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 21.04.2022

Volyymi: 27

Lehden numero: 3

Artikkelin sivunumerot: 285-299

Kustantaja: Routledge

Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1080/10627197.2022.2063832

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80744


Tiivistelmä

The study explored the latent construct underlying the assessment conceptions and practices of Finnish Health Education teachers (n = 165) in the context of curricula, seeking thereby to identify the teachers’ assessment profiles. Six underlying factors were found to encompass their assessment conceptions and practices, namely Assessment supporting learning, Assessment of working, Self and peer assessment as part of grading, Common assessment criteria, Questionable assessment practices, and Norm-referenced assessment. Via cluster analysis, three distinct assessment profiles were identified, labeled as Problematic assessors, Learning supportive assessors, and Norm-based assessors. These findings can be used to develop Health Education teacher training and facilitate teachers’ assessment literacy.


YSO-asiasanat: terveyskasvatus; opettajat; arviointi; oppilasarviointi; arviointimenetelmät; kehittävä arviointi; osallistava arviointi; itsearviointi; käsitykset; käytäntö; opetussuunnitelmat; opettajankoulutus

Vapaat asiasanat: health education teachers


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2023-10-01 klo 14:24