A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Health Education Teachers’ Assessment Conceptions and Practices : Identifying Assessment Profiles (2022)
Paakkari, O., Paakkari, L., Haapala, H., & Hirvensalo, M. (2022). Health Education Teachers’ Assessment Conceptions and Practices : Identifying Assessment Profiles. Educational Assessment, 27(3), 285-299. https://doi.org/10.1080/10627197.2022.2063832
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Paakkari, Olli; Paakkari, Leena; Haapala, Henna; Hirvensalo, Mirja
Lehti tai sarja: Educational Assessment
ISSN: 1062-7197
eISSN: 1532-6977
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 21.04.2022
Volyymi: 27
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 285-299
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/10627197.2022.2063832
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80744
Tiivistelmä
The study explored the latent construct underlying the assessment conceptions and practices of Finnish Health Education teachers (n = 165) in the context of curricula, seeking thereby to identify the teachers’ assessment profiles. Six underlying factors were found to encompass their assessment conceptions and practices, namely Assessment supporting learning, Assessment of working, Self and peer assessment as part of grading, Common assessment criteria, Questionable assessment practices, and Norm-referenced assessment. Via cluster analysis, three distinct assessment profiles were identified, labeled as Problematic assessors, Learning supportive assessors, and Norm-based assessors. These findings can be used to develop Health Education teacher training and facilitate teachers’ assessment literacy.
YSO-asiasanat: terveyskasvatus; opettajat; arviointi; oppilasarviointi; arviointimenetelmät; kehittävä arviointi; osallistava arviointi; itsearviointi; käsitykset; käytäntö; opetussuunnitelmat; opettajankoulutus
Vapaat asiasanat: health education teachers
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Liikuntaa ja terveystietoa opettavien opettajien arviointiosaamisen kehittäminen
- Hirvensalo, Mirja
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 1