D2 Article in a professional book
Valta ja vastuu varhaiskasvatuksen johtajuuden diskursseissa (2021)


Fonsén, E., Kupila, P., & Liinamaa, T. (2021). Valta ja vastuu varhaiskasvatuksen johtajuuden diskursseissa. In E. Fonsén, M. Koivula, R. Korhonen, & T. Ukkonen-Mikkola (Eds.), Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin (pp. 34-41). Suomen varhaiskasvatus ry.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsFonsén, Elina; Kupila, Päivi; Liinamaa, Tarja

Parent publicationVarhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin

Parent publication editorsFonsén, Elina; Koivula, Merja; Korhonen, Riitta; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki

ISBN978-952-94-5293-4

eISBN978-952-94-5294-1

Publication year2021

Pages range34-41

Number of pages in the book237

PublisherSuomen varhaiskasvatus ry

Place of PublicationTampere

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessNot open

Publication channel open access


Abstract

Suomalaiselle varhaiskasvatukselle on ominaista sekä jaetun johtajuuden rakenteet että opettajan rooli kasvattajatiimin pedagogiikasta vastaavana eli pedagogisena johtajana. Varhaiskasvatuksen opettajalla ei kuitenkaan ole virallista esihenkilöasemaa eikä näin ollen johtamisen direktio-oikeutta. Toisin kuin päiväkodin johtajalla, varhaiskasvatuksen opettajan valta on asiantuntijavaltaa perustuen koulutuksen tuomaan pedagogiseen asiantuntijuuteen (Harisalo 200g). Vakiintuneiden institutionaalisten käänteiden puuttuessa nämä piirteet haastavat varhaiskasvatuksessa ilmeneviä valtasuhteita. Artikkelissa tarkastelemme johtajuuteen, valtaan ja vastuuseen sisältyviä jännitteitä. Tämän artikkelin taustalla on tutkimuksemme, jossa varhaiskasvatuksen johtajien ja opettajien focus group -haastattelujen avulla analysoitiin johtajuuteen liittyvää puhetta. Näiden pohjalta muodostui diskursseja, joissa valta ilmeni opettajien ja johtajien puheessa eri tavoin. (Fonsén, Varpanen, Kupila & Liinamaa 2021.)


Keywordsleadership (activity)pedagogical leadershipleadership (properties)power (societal objects)liabilitydiscourseday care centresmanagers and executivesearly childhood education and care teachersmulti-professionalismexpertiseearly childhood education and care


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2022


Last updated on 2024-03-04 at 18:07