D2 Article in a professional book
Valta ja vastuu varhaiskasvatuksen johtajuuden diskursseissa (2021)
Fonsén, E., Kupila, P., & Liinamaa, T. (2021). Valta ja vastuu varhaiskasvatuksen johtajuuden diskursseissa. In E. Fonsén, M. Koivula, R. Korhonen, & T. Ukkonen-Mikkola (Eds.), Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin (pp. 34-41). Suomen varhaiskasvatus ry.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Fonsén, Elina; Kupila, Päivi; Liinamaa, Tarja
Parent publication: Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin
Parent publication editors: Fonsén, Elina; Koivula, Merja; Korhonen, Riitta; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki
ISBN: 978-952-94-5293-4
eISBN: 978-952-94-5294-1
Publication year: 2021
Pages range: 34-41
Number of pages in the book: 237
Publisher: Suomen varhaiskasvatus ry
Place of Publication: Tampere
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Suomalaiselle varhaiskasvatukselle on ominaista sekä jaetun johtajuuden rakenteet että opettajan rooli kasvattajatiimin pedagogiikasta vastaavana eli pedagogisena johtajana. Varhaiskasvatuksen opettajalla ei kuitenkaan ole virallista esihenkilöasemaa eikä näin ollen johtamisen direktio-oikeutta. Toisin kuin päiväkodin johtajalla, varhaiskasvatuksen opettajan valta on asiantuntijavaltaa perustuen koulutuksen tuomaan pedagogiseen asiantuntijuuteen (Harisalo 200g). Vakiintuneiden institutionaalisten käänteiden puuttuessa nämä piirteet haastavat varhaiskasvatuksessa ilmeneviä valtasuhteita. Artikkelissa tarkastelemme johtajuuteen, valtaan ja vastuuseen sisältyviä jännitteitä. Tämän artikkelin taustalla on tutkimuksemme, jossa varhaiskasvatuksen johtajien ja opettajien focus group -haastattelujen avulla analysoitiin johtajuuteen liittyvää puhetta. Näiden pohjalta muodostui diskursseja, joissa valta ilmeni opettajien ja johtajien puheessa eri tavoin. (Fonsén, Varpanen, Kupila & Liinamaa 2021.)
Keywords: leadership (activity); pedagogical leadership; leadership (properties); power (societal objects); liability; discourse; day care centres; managers and executives; early childhood education and care teachers; multi-professionalism; expertise; early childhood education and care
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022
Parent publication with JYU authors: