D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa
Kehittävä arviointi varhaiskasvatuksen henkilöstön oman työn tukena (2021)
Vlasov, J., Siippainen, A., Salminen, J., & Harkoma, S. (2021). Kehittävä arviointi varhaiskasvatuksen henkilöstön oman työn tukena. In E. Fonsén, M. Koivula, R. Korhonen, & T. Ukkonen-Mikkola (Eds.), Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin (pp. 192-205). Suomen varhaiskasvatus ry.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vlasov, Janniina; Siippainen, Anna; Salminen, Jenni; Harkoma, Sivi
Emojulkaisu: Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin
Emojulkaisun toimittajat: Fonsén, Elina; Koivula, Merja; Korhonen, Riitta; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki
ISBN: 978-952-94-5293-4
eISBN: 978-952-94-5294-1
Julkaisuvuosi: 2021
Artikkelin sivunumerot: 192-205
Kirjan kokonaissivumäärä: 237
Kustantaja: Suomen varhaiskasvatus ry
Kustannuspaikka: Tampere
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan lapsiryhmissä tapahtuvan pedagogisen toiminnan suunnitelmallista, tavoitteellista ja kehittävää arviointia. Kehittävällä arvioinnilla pyritään edistämään varhaiskasvatuksen arviointikulttuuria, jossa henkilöstöllä on keskeinen rooli pedagogiikan toteutumisen arvioinnissa. Onnistuneessa arviointikulttuurissa arviointi nivoutuu mahdollisimman luontevaksi osaksi arkipäivän työtapoja ja lapsiryhmän käytäntöjä. Lapsiryhmissä toteutettavan laatutyön keskiössä ovat henkilöstön omat ajatukset ja pohdinta siitä, millaista toimintaa pidetään tärkeänä ja tavoittelemisen arvoisena. Varhaiskasvatuksen tiimillä, joka kykenee kriittisesti ja rehellisesti arvioimaan vallitsevia työtapojaan, on mahdollisuuksia myös muuttaa ja kehittää toimintaansa. Arvioinnissa keskeistä on se, että omien, jo käytössä olevien toimintatapojen ja käytäntöjen pohtimisen lisäksi katse suunnataan tulevaan. Artikkelissa kuvataan lapsiryhmissä toteutettavaa itsearviointiprosessia ja valotetaan esimerkkien kautta sitä, kuinka arvioinnin äärelle virittäytyminen lähtee pienistä arkisista asioista.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; laatutyö; arviointi; kehittävä arviointi; itsearviointi; pedagogiikka; varhaiskasvatuksen opettajat; ammattitaito; opettaja-oppilassuhde; sosiaalinen vuorovaikutus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: