D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa
Kehittävä arviointi varhaiskasvatuksen henkilöstön oman työn tukena (2021)


Vlasov, J., Siippainen, A., Salminen, J., & Harkoma, S. (2021). Kehittävä arviointi varhaiskasvatuksen henkilöstön oman työn tukena. In E. Fonsén, M. Koivula, R. Korhonen, & T. Ukkonen-Mikkola (Eds.), Varhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin (pp. 192-205). Suomen varhaiskasvatus ry.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatVlasov, Janniina; Siippainen, Anna; Salminen, Jenni; Harkoma, Sivi

EmojulkaisuVarhaiskasvatuksen asiantuntijat : yhteistyössä eteenpäin

Emojulkaisun toimittajatFonsén, Elina; Koivula, Merja; Korhonen, Riitta; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki

ISBN978-952-94-5293-4

eISBN978-952-94-5294-1

Julkaisuvuosi2021

Artikkelin sivunumerot192-205

Kirjan kokonaissivumäärä237

KustantajaSuomen varhaiskasvatus ry

KustannuspaikkaTampere

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus


Tiivistelmä

Tässä artikkelissa tarkastellaan lapsiryhmissä tapahtuvan pedagogisen toiminnan suunnitelmallista, tavoitteellista ja kehittävää arviointia. Kehittävällä arvioinnilla pyritään edistämään varhaiskasvatuksen arviointikulttuuria, jossa henkilöstöllä on keskeinen rooli pedagogiikan toteutumisen arvioinnissa. Onnistuneessa arviointikulttuurissa arviointi nivoutuu mahdollisimman luontevaksi osaksi arkipäivän työtapoja ja lapsiryhmän käytäntöjä. Lapsiryhmissä toteutettavan laatutyön keskiössä ovat henkilöstön omat ajatukset ja pohdinta siitä, millaista toimintaa pidetään tärkeänä ja tavoittelemisen arvoisena. Varhaiskasvatuksen tiimillä, joka kykenee kriittisesti ja rehellisesti arvioimaan vallitsevia työtapojaan, on mahdollisuuksia myös muuttaa ja kehittää toimintaansa. Arvioinnissa keskeistä on se, että omien, jo käytössä olevien toimintatapojen ja käytäntöjen pohtimisen lisäksi katse suunnataan tulevaan. Artikkelissa kuvataan lapsiryhmissä toteutettavaa itsearviointiprosessia ja valotetaan esimerkkien kautta sitä, kuinka arvioinnin äärelle virittäytyminen lähtee pienistä arkisista asioista.


YSO-asiasanatvarhaiskasvatuslaatutyöarviointikehittävä arviointiitsearviointipedagogiikkavarhaiskasvatuksen opettajatammattitaitoopettaja-oppilassuhdesosiaalinen vuorovaikutus


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:07