A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Facilitators and Barriers to the Sustainability of a School-Based Bullying Prevention Program (2022)
Herkama, S., Kontio, M., Sainio, M., Turunen, T., Poskiparta, E., & Salmivalli, C. (2022). Facilitators and Barriers to the Sustainability of a School-Based Bullying Prevention Program. Prevention Science, 23(6), 954-968. https://doi.org/10.1007/s11121-022-01368-2
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Herkama, Sanna; Kontio, Mari; Sainio, Miia; Turunen, Tiina; Poskiparta, Elisa; Salmivalli, Christina
Lehti tai sarja: Prevention Science
ISSN: 1389-4986
eISSN: 1573-6695
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 25.04.2022
Volyymi: 23
Lehden numero: 6
Artikkelin sivunumerot: 954-968
Kustantaja: Springer
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/s11121-022-01368-2
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80786
Tiivistelmä
The long-term sustainment of bullying prevention programs has rarely been investigated. This study addresses this gap by identifying facilitators and barriers to the systematic implementation of KiVa antibullying program in real-life conditions, after an evaluation trial. The study is based on focus group interviews with teachers from 15 Finnish primary schools implementing the KiVa program. The schools were selected based on the annual KiVa survey data, with the criteria of long-term involvement in delivering the program and reaching successful outcomes in terms of decreasing trends in bullying and victimization. By utilizing thematic analysis, we identified program-related, organizational, and contextual facilitators and barriers to sustainability. The results stress the importance of organizational factors in promoting program sustainability.
YSO-asiasanat: kiusaaminen; koulukiusaaminen; ehkäisy; interventio; ohjelmat (suunnitelmat); toteutus; koulut
Vapaat asiasanat: bullying; intervention; implementation; prevention; program; qualitative; school; sustainability
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1