A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Girls’ portrayals in fast fashion advertisements (2022)
Srivastava, S., Wilska, T.-A., & Sjöberg, J. (2022). Girls’ portrayals in fast fashion advertisements. Consumption, Markets and Culture, 25(6), 501-524. https://doi.org/10.1080/10253866.2022.2067149
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Srivastava, Sonali; Wilska, Terhi-Anna; Sjöberg, Johanna
Lehti tai sarja: Consumption, Markets and Culture
ISSN: 1025-3866
eISSN: 1477-223X
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 28.04.2022
Volyymi: 25
Lehden numero: 6
Artikkelin sivunumerot: 501-524
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/10253866.2022.2067149
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80851
Tiivistelmä
This study analyses the visual construction of girls and notions surrounding young femininities articulated by 15 contemporary advertisements of Nordic fast fashion companies, available on their public Facebook pages in Finland. A visual discourse analysis identifies some blatantly stereotypical and a few complex visual constructions of girls as heterosexual, caring, innocent, sexy posers, active self-presenters and self-surveyors, carefree and environmental activists. The implications of our findings, particularly in shaping societal notions surrounding girls, are discussed. The study contributes primarily to the research field of visual commercial representation of girls by unpacking how their complex portrayals can create an equivocation that eventually resurrects stereotypes surrounding young femininities. It advances studies on Nordic consumer culture by highlighting that girls’ portrayals by Nordic companies may not clearly reflect the values of state feminism. The study can benefit marketers by sensitising them to how the complex visual representations of girls may (re)produce stereotypes.
YSO-asiasanat: mainokset; muotiala; tytöt; tyttöys; heteronormatiivisuus; visuaalisuus; visuaalinen kulttuuri; sukupuoliroolit; esitystapa
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- #Agentit -Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
- Digitaalisiksi kuluttajiksi oppimassa. Kuinka parantaa nuorten taloustaitoja teknologisoituvassa kulutusyhteiskunnassa?
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1