A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Girls’ portrayals in fast fashion advertisements (2022)


Srivastava, S., Wilska, T.-A., & Sjöberg, J. (2022). Girls’ portrayals in fast fashion advertisements. Consumption, Markets and Culture, 25(6), 501-524. https://doi.org/10.1080/10253866.2022.2067149

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSrivastava, Sonali; Wilska, Terhi-Anna; Sjöberg, Johanna

Lehti tai sarjaConsumption, Markets and Culture

ISSN1025-3866

eISSN1477-223X

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä28.04.2022

Volyymi25

Lehden numero6

Artikkelin sivunumerot501-524

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/10253866.2022.2067149

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80851


Tiivistelmä

This study analyses the visual construction of girls and notions surrounding young femininities articulated by 15 contemporary advertisements of Nordic fast fashion companies, available on their public Facebook pages in Finland. A visual discourse analysis identifies some blatantly stereotypical and a few complex visual constructions of girls as heterosexual, caring, innocent, sexy posers, active self-presenters and self-surveyors, carefree and environmental activists. The implications of our findings, particularly in shaping societal notions surrounding girls, are discussed. The study contributes primarily to the research field of visual commercial representation of girls by unpacking how their complex portrayals can create an equivocation that eventually resurrects stereotypes surrounding young femininities. It advances studies on Nordic consumer culture by highlighting that girls’ portrayals by Nordic companies may not clearly reflect the values of state feminism. The study can benefit marketers by sensitising them to how the complex visual representations of girls may (re)produce stereotypes.


YSO-asiasanatmainoksetmuotialatytöttyttöysheteronormatiivisuusvisuaalisuusvisuaalinen kulttuurisukupuoliroolitesitystapa

Vapaat asiasanatadvertisements; young femininities; visual analysis; representation; girls; fast fashion; visual representation; consumption


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2025-14-03 klo 12:55