C2 Toimitettu kirja, kokoomateos, konferenssijulkaisu tai lehden erikoisnumero
Pelit kulttuurina (2022)
Friman, U., Arjoranta, J., Kinnunen, J., Heljakka, K., & Stenros, J. (Eds.). (2022). Pelit kulttuurina. Vastapaino.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko
ISBN: 978-951-768-972-4
eISBN: 978-951-768-965-6
Julkaisuvuosi: 2022
Kirjan kokonaissivumäärä: 361
Kustantaja: Vastapaino
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
Pelit ovat kulttuurimuoto, jolla on pitkät juuret ihmisen historiassa ja joka näkyy nykypäivänä kaikkialla arjessamme. Pelejä suunnitellaan ja kehitetään kaikenikäisille ja niitä pelataan lähes kaikissa ikäryhmissä, yksin ja yhdessä. Pelaamista harrastetaan vapaa-ajalla, harjoitetaan ammattina ja hyödynnetään niin oppimistilanteissa kuin työelämässä koko ajan enemmän.
Suomalaiset ovat pelikansaa. Melkein kaikki pelaavat Suomessa jotain, oli se sitten Lottoa, Mölkkyä, Returnalia tai Clash of Clansia. Suomi kuuluu myös pelinkehityksessä Euroopan kärkikastiin, ja suomalaiset kilpapelaajat niittävät menestystä maailmalla. Pelialan sankaritarinoiden siivittämänä peleihin kohdistuu myös monenlaisia yhteiskunnallisia toiveita ja huolia. Miten pelien Suomea pitäisi ymmärtää?
Kirjassa Pelit kulttuurina neljätoista Suomen eturivin pelitutkijaa kuvaa pelien kulttuurista ja yhteiskunnallista merkitystä Suomessa ja kansainvälisesti. Kirjoittajat kertovat, miten pelejä tehdään, pelataan ja tutkitaan, millaisia yhteisöjä niiden ympärille rakentuu, ja millaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin ne liittyvät. Digitaalisten viihdepelien lisäksi kirja käsittelee urheilua, rahapelejä ja pelien suhdetta taiteeseen ja leikkiin.
Suomalaiset ovat pelikansaa. Melkein kaikki pelaavat Suomessa jotain, oli se sitten Lottoa, Mölkkyä, Returnalia tai Clash of Clansia. Suomi kuuluu myös pelinkehityksessä Euroopan kärkikastiin, ja suomalaiset kilpapelaajat niittävät menestystä maailmalla. Pelialan sankaritarinoiden siivittämänä peleihin kohdistuu myös monenlaisia yhteiskunnallisia toiveita ja huolia. Miten pelien Suomea pitäisi ymmärtää?
Kirjassa Pelit kulttuurina neljätoista Suomen eturivin pelitutkijaa kuvaa pelien kulttuurista ja yhteiskunnallista merkitystä Suomessa ja kansainvälisesti. Kirjoittajat kertovat, miten pelejä tehdään, pelataan ja tutkitaan, millaisia yhteisöjä niiden ympärille rakentuu, ja millaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin ne liittyvät. Digitaalisten viihdepelien lisäksi kirja käsittelee urheilua, rahapelejä ja pelien suhdetta taiteeseen ja leikkiin.
YSO-asiasanat: pelit; pelillistäminen; kulttuurintutkimus; pelitutkimus; pelikulttuuri; peliteollisuus; pelaaminen; leikkiminen; yhteisöt; yhteiskunnalliset vaikutukset
Tieteenalat:
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö
- Koskimaa, Raine
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 2
Tähän julkaisuun sisältyvät artikkelit, joissa JYU:n tekijöitä:
- Friman, U., Arjoranta, J., Kinnunen, J., Heljakka, K., & Stenros, J. (2022). Johdanto : Pelit kulttuurina ja kulttuurissa. In U. Friman, J. Arjoranta, J. Kinnunen, K. Heljakka, & J. Stenros (Eds.), Pelit kulttuurina (pp. 7-32). Vastapaino.
- Koskimaa, R., & Välisalo, T. (2022). Kulttuurin leikillistyminen ja pelillistyminen. In U. Friman, J. Arjoranta, J. Kinnunen, K. Heljakka, & J. Stenros (Eds.), Pelit kulttuurina (pp. 243-264). Vastapaino.
- Arjoranta, J. (2022). Mitä pelit merkitsevät?. In U. Friman, J. Arjoranta, J. Kinnunen, K. Heljakka, & J. Stenros (Eds.), Pelit kulttuurina (pp. 311-323). Vastapaino.
- Välisalo, T., & Koskimaa, R. (2022). Pelit ja transmediaalisuus. In U. Friman, J. Arjoranta, J. Kinnunen, K. Heljakka, & J. Stenros (Eds.), Pelit kulttuurina (pp. 177-196). Vastapaino.
- Siitonen, M. (2022). Vuorovaikutus pelaajayhteisöissä. In U. Friman, J. Arjoranta, J. Kinnunen, K. Heljakka, & J. Stenros (Eds.), Pelit kulttuurina (pp. 111-128). Vastapaino.