D1 Article in a trade journal
Digitarinoita : mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen (2022)


Mertala, P. (2022). Digitarinoita : mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/digitarinoita-mita-on-koulutusteknologiapuhe-ja-miksi-siihen-tulee-suhtautua-epaillen


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Mertala, Pekka

Journal or series: Kieli, koulutus ja yhteiskunta

eISSN: 1799-0181

Publication year: 2022

Volume: 13

Issue number: 3

Publisher: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto

Place of Publication: Jyväskylä

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/digitarinoita-mita-on-koulutusteknologiapuhe-ja-miksi-siihen-tulee-suhtautua-epaillen

Publication open access: Openly available

Publication channel open access: Open Access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80898


Abstract

Teknologialla on teknisen olemuksensa lisäksi myös kielellinen ulottuvuus, mutta näiden kahden välillä ei välttämättä vallitse juuri minkäänlaista vastaavuussuhdetta. Tästä syystä on tärkeää kyetä erottamaan teknologian realistiset mahdollisuudet koulutusteknologiapuheen maalaamista fantasioista. Tämä artikkeli auttaa lukijaa koulutusteknologiapuheen tunnistamisessa ja kriittisessä tarkastelussa esittelemällä sen kolme tyypillistä olomuotoa; tekno-optimismin, teknosolutionismin ja teknodeterminismin.


Keywords: discourse; discourse research; educational technology; educational technology; technology; languages

Free keywords: koulutusteknologiapuhe; tekno-optimismi; teknosolutionismi; teknodeterminismi


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2022


Last updated on 2022-20-09 at 13:41