D1 Article in a trade journal
Digitarinoita : mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen (2022)
Mertala, P. (2022). Digitarinoita : mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/digitarinoita-mita-on-koulutusteknologiapuhe-ja-miksi-siihen-tulee-suhtautua-epaillen
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Mertala, Pekka
Journal or series: Kieli, koulutus ja yhteiskunta
eISSN: 1799-0181
Publication year: 2022
Volume: 13
Issue number: 3
Publisher: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/digitarinoita-mita-on-koulutusteknologiapuhe-ja-miksi-siihen-tulee-suhtautua-epaillen
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80898
Abstract
Teknologialla on teknisen olemuksensa lisäksi myös kielellinen ulottuvuus, mutta näiden kahden välillä ei välttämättä vallitse juuri minkäänlaista vastaavuussuhdetta. Tästä syystä on tärkeää kyetä erottamaan teknologian realistiset mahdollisuudet koulutusteknologiapuheen maalaamista fantasioista. Tämä artikkeli auttaa lukijaa koulutusteknologiapuheen tunnistamisessa ja kriittisessä tarkastelussa esittelemällä sen kolme tyypillistä olomuotoa; tekno-optimismin, teknosolutionismin ja teknodeterminismin.
Keywords: discourse; discourse research; educational technology; educational technology; technology; languages
Free keywords: koulutusteknologiapuhe; tekno-optimismi; teknosolutionismi; teknodeterminismi
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022