A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Climbing the Ladder? Community Perspectives on Learning to Be a Good Citizen in Uganda (2022)
Bananuka, T. H., Kontinen, T., & Holma, K. (2022). Climbing the Ladder? Community Perspectives on Learning to Be a Good Citizen in Uganda. In K. Holma, & T. Kontinen (Eds.), Learning, Philosophy, and African Citizenship (pp. 197-213). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-94882-5_11
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Bananuka, Twine H.; Kontinen, Tiina; Holma, Katariina
Emojulkaisu: Learning, Philosophy, and African Citizenship
Emojulkaisun toimittajat: Holma, Katariina; Kontinen, Tiina
ISBN: 978-3-030-94881-8
eISBN: 978-3-030-94882-5
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 197-213
Kirjan kokonaissivumäärä: 221
Kustantaja: Palgrave Macmillan
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-94882-5_11
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80933
Tiivistelmä
This chapter examines the ways in which members of a rural community in Western Uganda perceive and conceptualize diverse ways of learning to be a good citizen. It analyzes data generated by means of a tool called the ‘ladder of citizenship’, which facilitated explication of local ideas concerning good citizenship, and reflections on how one can ‘climb the ladder’, thus learning to be a better citizen. The chapter draws on, first, the concept of cultural citizenship, which understands citizenship as a continuous learning process that takes place through interaction in informal settings, and second, the notion of folk pedagogies that refers to people’s own conceptualizations of learning. The chapter establishes how the idea of good citizenship revolves mainly around one’s role in the local community. It further identifies five categories of participants’ ideas of learning citizenship, including heredity (obuzalirwaana), religion (ediini), copying and observation (kukopa), challenges (ebizibu) and education and training (kusomesebwa).
YSO-asiasanat: kansalaisuus; kansalaiset; oppiminen; oppimiskäsitykset; käsitykset; kokemukset; yhteisöt; yhteisöllisyys; kasvu
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kansalaiseksi kasvamisen teoria ja käytäntö: Kokemuksia Tansaniasta ja Ugandasta
- Kontinen, Tiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 3
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: