A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Climbing the Ladder? Community Perspectives on Learning to Be a Good Citizen in Uganda (2022)


Bananuka, T. H., Kontinen, T., & Holma, K. (2022). Climbing the Ladder? Community Perspectives on Learning to Be a Good Citizen in Uganda. In K. Holma, & T. Kontinen (Eds.), Learning, Philosophy, and African Citizenship (pp. 197-213). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-94882-5_11


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatBananuka, Twine H.; Kontinen, Tiina; Holma, Katariina

EmojulkaisuLearning, Philosophy, and African Citizenship

Emojulkaisun toimittajatHolma, Katariina; Kontinen, Tiina

ISBN978-3-030-94881-8

eISBN978-3-030-94882-5

Julkaisuvuosi2022

Artikkelin sivunumerot197-213

Kirjan kokonaissivumäärä221

KustantajaPalgrave Macmillan

KustannuspaikkaCham

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1007/978-3-030-94882-5_11

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80933


Tiivistelmä

This chapter examines the ways in which members of a rural community in Western Uganda perceive and conceptualize diverse ways of learning to be a good citizen. It analyzes data generated by means of a tool called the ‘ladder of citizenship’, which facilitated explication of local ideas concerning good citizenship, and reflections on how one can ‘climb the ladder’, thus learning to be a better citizen. The chapter draws on, first, the concept of cultural citizenship, which understands citizenship as a continuous learning process that takes place through interaction in informal settings, and second, the notion of folk pedagogies that refers to people’s own conceptualizations of learning. The chapter establishes how the idea of good citizenship revolves mainly around one’s role in the local community. It further identifies five categories of participants’ ideas of learning citizenship, including heredity (obuzalirwaana), religion (ediini), copying and observation (kukopa), challenges (ebizibu) and education and training (kusomesebwa).


YSO-asiasanatkansalaisuuskansalaisetoppiminenoppimiskäsityksetkäsityksetkokemuksetyhteisötyhteisöllisyyskasvu


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-30-04 klo 19:37