A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Exploring the impact of sustainable value proposition on firm performance (2022)
Ilyas, I. M., & Osiyevskyy, O. (2022). Exploring the impact of sustainable value proposition on firm performance. European Management Journal, 40(5), 729-740. https://doi.org/10.1016/j.emj.2021.09.009
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ilyas, Imran M.; Osiyevskyy, Oleksiy
Lehti tai sarja: European Management Journal
ISSN: 0263-2373
eISSN: 1873-5681
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 21.09.2021
Volyymi: 40
Lehden numero: 5
Artikkelin sivunumerot: 729-740
Kustantaja: Elsevier BV
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2021.09.009
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80943
Tiivistelmä
Considering the immense potential of sustainable business models in tackling the broader challenge of corporate sustainability, this paper integrates the literature streams on sustainability practices and organizational business models to analyze the performance implications of a firm's sustainable value proposition. Based on the analysis of a large panel dataset across different industries, consistent with the proposed theory, a sustainable value proposition has been found to have a positive impact on a firm's market-based financial performance (namely, Tobin's Q). Yet, this impact turns out to be highly context-dependent. In particular, the findings reveal that a firm's R&D capabilities improve the positive effect of a sustainable value proposition on a firm's financial performance. At the same time, the marketing communication capabilities and sustainable practices regarding employee relations reduce the sustainable value proposition's financial performance effect, arguably due to the costs associated with marketing and the loss in employee interest during the process of adopting the sustainable business model elements.
YSO-asiasanat: kestävä kehitys; yritysvastuu; liiketoimintamallit; tutkimus- ja kehittämistoiminta; yritysstrategiat; mainonta; markkinointiviestintä; työntekijät
Vapaat asiasanat: arvolupaus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1