D1 Artikkeli ammattilehdessä
Hukuttaako resurssipula vesiliikunnan opetuksen yläkouluissa ja toisella asteella? (2022)
Saari, S., Palomäki, S., & Salin, K. (2022). Hukuttaako resurssipula vesiliikunnan opetuksen yläkouluissa ja toisella asteella?. Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja, 2022(2), 7-9. https://www.liito.fi/liito-lehti/paakirjoitukset/liito-2022/liito-2-22-vesiliikunta-ja-opintopa/
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Saari, Susanna; Palomäki, Sanna; Salin, Kasper
Lehti tai sarja: Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja
ISSN: 2242-0134
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 2022
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 7-9
Kustantaja: Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://www.liito.fi/liito-lehti/paakirjoitukset/liito-2022/liito-2-22-vesiliikunta-ja-opintopa/
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93161
Lisätietoja: Vesiliikunta. Artikkeli on lyhennelmä ja alun perin julkaistu Liikunta & Tiede lehdessä 4/2021.
Tiivistelmä
Vuodesta 2016 uima- ja vesipelastustaidot ovat olleet ainoita liikunnan lajitaitoja, jotka on opetussuunnitelmassa erikseen mainittu. Kyseiset taidot tulee ottaa huomioon myös liikunnan arvioinnissa. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014), mutta silti opetuksen toteutuminen ei ole itsestään selvää. Lukion opetussuunnitelmaan (2019) vesiliikunta on kirjattu yhdeksi kurssisisällöksi, mutta ammatillisten tutkintojen perusteissa vesiliikuntaa ei mainita lainkaan.
YSO-asiasanat: liikuntakasvatus; opetussuunnitelmat; lajitaidot; uimataito; vesiliikunta; uinti; oppimistavoitteet; yläkoulu; toisen asteen koulutus; nuoret
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Ei raportoida