A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Hypes and the birth of new sustainable market categories : a socio-cultural perspective on the emergence of the meat substitute category in Finland (2022)
Vaskelainen, T., Siltaoja, M., & Hoskonen, H. (2022). Hypes and the birth of new sustainable market categories : a socio-cultural perspective on the emergence of the meat substitute category in Finland. Technology Analysis and Strategic Management, Early online. https://doi.org/10.1080/09537325.2022.2070467
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vaskelainen, Taneli; Siltaoja, Marjo; Hoskonen, Hilla
Lehti tai sarja: Technology Analysis and Strategic Management
ISSN: 0953-7325
eISSN: 1465-3990
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 09.05.2022
Volyymi: Early online
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/09537325.2022.2070467
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81104
Tiivistelmä
Hypes can be a significant contributor in the mainstreaming of sustainable products. Former research on hypes has been supplier oriented, and thus little is known of their effect on new market formation. Our paper contributes to this research gap by examining the establishment of the ‘meat substitute’ category in Finland using press articles, retailer interviews and consumer panel data. We show how the emergence and legitimation of the meat substitute category depended heavily on the hype arising around a single product, called Pulled Oats (PO). This hype was anchored in its association with trendy and socio-culturally relevant values and practices. We further discover that the hype had positive spill-over effects on other novel meat substitute products but not on longstanding vegetarian protein sources such as tofu or tempeh. We discuss the contribution of these findings to the literature on hypes and sustainability transitions, especially regarding socially constructed market boundaries and the fact that the hype on PO lacked a disappointment phase typical of hype cycles.
YSO-asiasanat: kestävä kulutus; kasviproteiinivalmisteet; markkinointi; sosiokulttuuriset tekijät; trendit
Vapaat asiasanat: hype; sustainability transitions; market categories; meat substitutes
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Vihreän kasvun mahdollistaminen: Negatiivisen leiman poistaminen ympäristömyönteisestä liiketoiminnasta ja kuluttajakäyttäytymisestä
- Siltaoja, Marjo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 2