G5 Artikkeliväitöskirja
Learning analytics with learning and analytics : advancing student agency analytics (2022)
Oppiminen oppimisanalytiikassa: toimijuusanalytiikkaa edistämässä
Heilala, V. (2022). Learning analytics with learning and analytics : advancing student agency analytics [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 512. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9121-0
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Heilala, Ville
eISBN: 978-951-39-9121-0
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 512
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (89 sivua, 50 sivua useina numerointijaksoina, 31 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9121-0
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Pedagogisesti mielekkään, tutkimukseen perustuvan ja eettiset näkökulmat huomioon ottavan oppimisanalytiikan avulla on mahdollista edistääh aluamiamme arvoja ja tukea oppimistavoitteita. Oppimisanalytiikan kehittämisessä ja soveltamisessa on kuitenkin tärkeää yhdistää sekä oppimistieteiden että laskennallisten tieteiden tietoa ja osaamista. Tässä väitöskirjassa kehitetään opiskelijan toimijuusanalytiikkaa, joka hyödyntää sekä oppimisanalytiikan menetelmiä että laskennallista psykometriikkaa. Opiskelijan toimijuus on eräs keskeisistä käsitteistä koulutuspoliittisessa päätöksenteossa ja olennainen asia huomioida myös elinikäisessä oppimisessa. Tässä tutkimuksessa kehitetään opiskelijatoimijuuden analyysiprosessia, tarkastellaan analytiikkaa opiskelijan ja opettajan näkökulmasta sekä selvitetään toimijuuden yhteyksiä eri oppimiskokemuksiin. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti sitä, miten oppimisteoreettinen tieto ja oppimisanalytiikka voidaan yhdistää ottaen samalla huomioon opettajannäkökulma, menetelmälliset kysymykset sekä oppimisanalytiikkaan liittyvät rajoitteet. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että i) opiskelijan toimijuutta voidaan analysoida ja profiloida käyttämällä robustia klusterointia, ii) kurssityytyväisyys ja akateeminen suoriutuminen ovat yhteydessä opiskelijoiden toimijuuskokemuksiin, iii) alhaisimman toimijuusprofiilin opiskelijat kokevat erilaisten tekijöiden rajoittavan oppimistaan, iv) selitettävän tekoälyn menetelmät voivat antaa lisätietoa opiskelijoiden toimijuuteen liittyvistä kokemuksista, ja v) opettajat voivat hyödyntää analytiikan tuloksia ammatillisessa reflektiossa ja pedagogisessa päätöksenteossa.
YSO-asiasanat: oppiminen; analyysi; koneoppiminen; psykometriikka; opiskelijat; toimijuus; korkea-asteen koulutus; opetusteknologia; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: oppimisanalytiikka
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
- Koulutusteknologia ja kognitiotiede (Informaatioteknologian tiedekunta IT) LEACS
- Human and Machine based Intelligence in Learning (Informaatioteknologian tiedekunta IT) HUMBLE
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom
- Digitalization in and for learning and interaction (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.LearnDigi