D1 Artikkeli ammattilehdessä
Opettajien eläytyvä lukeminen : kirjallisuusterapeuttinen lähestymistapa fiktioon (2022)
Kauppinen, M., & Aerila, J.-A. (2022). Opettajien eläytyvä lukeminen : kirjallisuusterapeuttinen lähestymistapa fiktioon. Kielikukko, 2022(2), 33-35. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/02/Kielikukko_2_2022_www.pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna
Lehti tai sarja: Kielikukko
ISSN: 0780-0940
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 2022
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 33-35
Kustantaja: Finra ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/02/Kielikukko_2_2022_www.pdf
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Lisätietoja: Artikkeli avautuu kustantajan sivuilla noin 6 kk:n kuluttua julkaisemisesta.
Tiivistelmä
Eläytyvä lukeminen merkitsee luovaa otetta tekstiin. Se edellyttää immersiivista, kuvitteelliseen todellisuuteen uppoutuvaa lukutapaa. Eläytyvän lukemisen käyttövoimana ovat kokemuksellisuus ja mielikuvat: miltä jokin olotila tai tapahtuma tuntuu, miltä tuntuu olla joku muu. Keskeistä eläytyvässä lukemisessa on kuvitteluun nojaava oman tulkinnan luominen luetusta. Eläytymistä auttaa tekstiin uppoutuminen eri aistein. Kun opettajalla on omakohtainen suhde eläytyvään lukemiseen ja kokemuksia eläytyvästä tekstien käsittelystä, hän pystyy hyödyntämään tekstejä myös oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtäävässä työskentelyssä. Teksteihin eläytyminen avaa väylän kirjallisuusterapeuttisen lähestymistavan käyttöön osana kirjallisuuskasvatusta. Eläytyvän lukemisen kokemukset ja menetelmät eivät ole kuitenkaan vielä luonnollinen osa kaikkea opettajankoulutusta tai kirjallisuudenopetusta. Kauppinen ym. (2020) ovat kuitenkin havainneet, että opettajat hyötyvät omakohtaisesta kirjallisuuden haltuunotosta kokemuksellisen oppimisen työtavoin. Nämä lukukokemukset kannustavat opettajia innovatiivisiin ja elämyksellisiin lukemisen sekä kirjoittamisen kokeiluihin kirjallisuudenopetuksessa.
YSO-asiasanat: kirjallisuuskasvatus; luovat menetelmät; opettajat; lukeminen; eläytyminen; kokemuksellisuus; vuorovaikutus; kirjallisuusterapia
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022