D1 Artikkeli ammattilehdessä
Opettajien eläytyvä lukeminen : kirjallisuusterapeuttinen lähestymistapa fiktioon (2022)


Kauppinen, M., & Aerila, J.-A. (2022). Opettajien eläytyvä lukeminen : kirjallisuusterapeuttinen lähestymistapa fiktioon. Kielikukko, 2022(2), 33-35. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/02/Kielikukko_2_2022_www.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna

Lehti tai sarjaKielikukko

ISSN0780-0940

Julkaisuvuosi2022

Volyymi2022

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot33-35

KustantajaFinra ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/02/Kielikukko_2_2022_www.pdf

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

LisätietojaArtikkeli avautuu kustantajan sivuilla noin 6 kk:n kuluttua julkaisemisesta.


Tiivistelmä

Eläytyvä lukeminen merkitsee luovaa otetta tekstiin. Se edellyttää immersiivista, kuvitteelliseen todellisuuteen uppoutuvaa lukutapaa. Eläytyvän lukemisen käyttövoimana ovat kokemuksellisuus ja mielikuvat: miltä jokin olotila tai tapahtuma tuntuu, miltä tuntuu olla joku muu. Keskeistä eläytyvässä lukemisessa on kuvitteluun nojaava oman tulkinnan luominen luetusta. Eläytymistä auttaa tekstiin uppoutuminen eri aistein. Kun opettajalla on omakohtainen suhde eläytyvään lukemiseen ja kokemuksia eläytyvästä tekstien käsittelystä, hän pystyy hyödyntämään tekstejä myös oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtäävässä työskentelyssä. Teksteihin eläytyminen avaa väylän kirjallisuusterapeuttisen lähestymistavan käyttöön osana kirjallisuuskasvatusta. Eläytyvän lukemisen kokemukset ja menetelmät eivät ole kuitenkaan vielä luonnollinen osa kaikkea opettajankoulutusta tai kirjallisuudenopetusta. Kauppinen ym. (2020) ovat kuitenkin havainneet, että opettajat hyötyvät omakohtaisesta kirjallisuuden haltuunotosta kokemuksellisen oppimisen työtavoin. Nämä lukukokemukset kannustavat opettajia innovatiivisiin ja elämyksellisiin lukemisen sekä kirjoittamisen kokeiluihin kirjallisuudenopetuksessa.


YSO-asiasanatkirjallisuuskasvatusluovat menetelmätopettajatlukemineneläytyminenkokemuksellisuusvuorovaikutuskirjallisuusterapia


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 19:06