A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
A person-oriented approach to maternal homework involvement during the transition to lower secondary school (2022)


Tunkkari, M., Aunola, K., Hirvonen, R., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2022). A person-oriented approach to maternal homework involvement during the transition to lower secondary school. Learning and Individual Differences, 97, Article 102164. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102164


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatTunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona

Lehti tai sarjaLearning and Individual Differences

ISSN1041-6080

eISSN1873-3425

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä25.05.2022

Volyymi97

Artikkelinumero102164

KustantajaElsevier BV

JulkaisumaaAlankomaat

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102164

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81925


Tiivistelmä

This study examined patterns of mothers' homework involvement (n = 680 in Grade 6 and 665 in Grade 7) and changes in them during 12-year-old Finnish adolescents' (n = 848; 391 boys) transition to lower secondary school. Moreover, the extent to which adolescents' motivational behavior and prior academic achievement predicted these patterns was examined. The latent transition analyses identified four relatively stable latent patterns of maternal homework involvement in Grades 6 and 7: averagely involved, psychologically controlling and intrusive, noninvolved, and intrusive monitoring and helping. The higher task avoidance and the poorer achievement adolescents showed, the more likely their mothers were to utilize a psychologically controlling and intrusive pattern, or an intrusive monitoring and helping pattern. Overall, these results suggest that some mothers may benefit from understanding of how to best support struggling and task-avoidant adolescents during the transition from primary to lower secondary school.


YSO-asiasanatyläkoululaisetkotitehtävätäiditosallistuminenauttaminenopintomenestysnuoretvanhemmatkäyttäytymismallitalakouluyläkoulu

Vapaat asiasanathomework; maternal involvement; task avoidance; academic achievement


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 19:06