A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
A person-oriented approach to maternal homework involvement during the transition to lower secondary school (2022)
Tunkkari, M., Aunola, K., Hirvonen, R., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2022). A person-oriented approach to maternal homework involvement during the transition to lower secondary school. Learning and Individual Differences, 97, Article 102164. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102164
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona
Lehti tai sarja: Learning and Individual Differences
ISSN: 1041-6080
eISSN: 1873-3425
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 25.05.2022
Volyymi: 97
Artikkelinumero: 102164
Kustantaja: Elsevier BV
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102164
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81925
Tiivistelmä
This study examined patterns of mothers' homework involvement (n = 680 in Grade 6 and 665 in Grade 7) and changes in them during 12-year-old Finnish adolescents' (n = 848; 391 boys) transition to lower secondary school. Moreover, the extent to which adolescents' motivational behavior and prior academic achievement predicted these patterns was examined. The latent transition analyses identified four relatively stable latent patterns of maternal homework involvement in Grades 6 and 7: averagely involved, psychologically controlling and intrusive, noninvolved, and intrusive monitoring and helping. The higher task avoidance and the poorer achievement adolescents showed, the more likely their mothers were to utilize a psychologically controlling and intrusive pattern, or an intrusive monitoring and helping pattern. Overall, these results suggest that some mothers may benefit from understanding of how to best support struggling and task-avoidant adolescents during the transition from primary to lower secondary school.
YSO-asiasanat: yläkoululaiset; kotitehtävät; äidit; osallistuminen; auttaminen; opintomenestys; nuoret; vanhemmat; käyttäytymismallit; alakoulu; yläkoulu
Vapaat asiasanat: homework; maternal involvement; task avoidance; academic achievement
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden suoritusstrategiat - Yhteydet motivaatioon, temperamenttiin, toiminnanohjaukseen ja akateemiseen kimmoisuuteen
- Hirvonen, Riikka
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 2