A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
A person-oriented approach to maternal homework involvement during the transition to lower secondary school (2022)


Tunkkari, M., Aunola, K., Hirvonen, R., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2022). A person-oriented approach to maternal homework involvement during the transition to lower secondary school. Learning and Individual Differences, 97, Article 102164. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102164


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona

Lehti tai sarja: Learning and Individual Differences

ISSN: 1041-6080

eISSN: 1873-3425

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 25.05.2022

Volyymi: 97

Artikkelinumero: 102164

Kustantaja: Elsevier BV

Julkaisumaa: Alankomaat

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102164

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81925


Tiivistelmä

This study examined patterns of mothers' homework involvement (n = 680 in Grade 6 and 665 in Grade 7) and changes in them during 12-year-old Finnish adolescents' (n = 848; 391 boys) transition to lower secondary school. Moreover, the extent to which adolescents' motivational behavior and prior academic achievement predicted these patterns was examined. The latent transition analyses identified four relatively stable latent patterns of maternal homework involvement in Grades 6 and 7: averagely involved, psychologically controlling and intrusive, noninvolved, and intrusive monitoring and helping. The higher task avoidance and the poorer achievement adolescents showed, the more likely their mothers were to utilize a psychologically controlling and intrusive pattern, or an intrusive monitoring and helping pattern. Overall, these results suggest that some mothers may benefit from understanding of how to best support struggling and task-avoidant adolescents during the transition from primary to lower secondary school.


YSO-asiasanat: yläkoululaiset; kotitehtävät; äidit; osallistuminen; auttaminen; opintomenestys; nuoret; vanhemmat; käyttäytymismallit; alakoulu; yläkoulu

Vapaat asiasanat: homework; maternal involvement; task avoidance; academic achievement


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 2


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 14:37